لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید کری بر اهمیت نقش هند در افغانستان


وزیر خارجه امریکا می گوید هند، بزرگترین دموکراسی جهان، می تواند نقش عمده را در بهبودی وضعیت اینده افغانستان بازی کند. جان کری شام یکشنبه برای اشتراک در چهارمین مذاکرات استراتیژیک سالانه بین هند و امریکا وارد دهلی جدید شد.

جان کری طی بیانیه از روحیه نوآوری هند در قسمت کار آفرینی تقدیر نموده و بر اهمیت این کشور در منطقه آسیای جنوبی، بشمول افغانستان تاکید ورزید. هند بیشتر از دو ملیارد دالر در سکتور های انکشافی افغانستان کمک کرده است.

وزیر خارجه امریکا رهبری هند را در قسمت کمک به افغانستان در انتخابات سال آینده ، و رسیدن به ثبات، تصدیق کرد.

"هند، بزرگترین کشور دموکراسی دنیا، می تواند نقش مرکزی را در قسمت کمک به حکومت افغانستان در بخش سیستم رای دهی و ایجاد یک چوکات کاری مستقل و موثر برای حل مناقشات داشته باشد".

جان کری می گوید با برگزاری انتخابات موفق سال 2014 ، تاریخ افغانستان برای اولین بار شاهد تعویض صلح آمیز یک رهبر منتخب به یک رهبر منتخب دیگر خواهد بود.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، ماه گذشته هنگام بازدید از دهلی جدید به خبرنگاران گفت که یک فهرستی را به مقامات هند ارائه داشت که در آن خواهان تدارکات نظامی پس از خروج نیرو های بین المللی در سال آینده گردید.

هند و پاکستان، دو کشور رقیب، از مدت های طولانی کوشیده اند تا بر افغانستان نفوذ داشته باشند.

اختلافات هند و پاکستان

وزیر خارجه امریکا به روز یکشنبه از هند و پاکستان خواست تا اختلافات گذشته را فراموش کنند، و توجه را به هدف مشترک شان، که توسعه و انکشاف اقتصاد آسیای جنوبی است، معطوف دارند.

جان کری از دهلی جدید خواست تا روابط تجارتی خود را با اسلام آباد عادی سازد، وی گفت روابط تجارتی بین دو کشور در سال گذشته بیست فیصد افزایش یافت.

"من از مذاکرات موجود در قسمت توسعه تجارت انرژی، و ایجاد پرواز های هوائی بین دهلی و اسلام اباد، و انتقال بیشتر مواد تجارتی از طریق بندر واگه استقبال می کنم. اینها همه اقداماتی در جهت درست است".

وزیر خارجه امریکا همچنان در مورد ضرورت همکاری ایالات متحده امریکا و هند برای مبارزه با تغییر اقلیم تاکید ورزید. قرار است این موضوع بخش عمده مذاکرات استراتیژیک این هفته در دهلی جدید باشد.

کری گفت هردو کشور باید در قسمت تولید انرژی پاک، ایجاد شغل، و انکشاف پایدار همکاری کنند.
تاکید کری براهمیت نقش هند در افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:42 0:00
XS
SM
MD
LG