لینک های دسترسی

Breaking News

سعی جان کری برای یک حکومت همه شمول در عراق


جان کری
جان کری
جان کری، وزیر خارجه امریکا در بغداد با نوری المالکی صدراعظم عراق و همچنان با یکی از رهبران کلیدی شیعیان و اعضای برجسته سنی مذهب پارلمان آنکشور دیدار کرد.

قرار است وی با رهبران سنی و کردی آنکشور نیز دیدار های داشته باشد.

طبق راپور ها دیدار های جان کری با مقامات عراقی طوری که توقع می رود ممکن زیاد نیز دوستانه نباشد، زیرا این نظر درمیان مقامات امریکایی در واشنگتن تقویت می گیرد تا منحیث اولین اقدام برضد شورش گری درین کشور، صدراعظم مالکی باید استعفا بدهد.

ولی مالکی تا حال کدام نشانه ای که می خواهد استعفا بدهد از خود بروز نداده است. او به مشوره امریکایی ها گوش فرا داده است اما در نهایت به آن وقعی نگذاشته است.

او نخواسته است چنین وانمود کند که تحت کنترول امریکایی ها در وقتی که آنها عراق را اشغال کرده بودند، قراردارد.ټ

با وجود آنهم هر دو جناح برای هشت سال متوالی صدمات زیادی دیدند چنانچه درجنگ عراق ۴٥٠٠ عسکر امریکایی و بیشتر از یکصدهزار عراقی کشته شدند، و اکنون شرقمیانه ممکن در آتش یک جنگ فرقوی بسوزد.

از جانب دیگر قبل از سفر به بغداد جان کری سفری به منظور ملاقات با عبدالفتاح السیسی به قاهره نمود تا وضع منطقه را مورد بحث قرار دهد، و به خون ریزی که از جانب گروه دولت اسلامی عراق و شام براه انداخته شده، نقطه پایان گذاشته شود.

او در قاهره گفت "ما به عراقی ها کمک خواهیم کرد تا آنها این مرحله انتقالی را درصورتیکه خواسته باشند، تکمیل کنند. هرگاه آنها بخواهند می توانند رهبری خودرا انتخاب کنند که از تمام عراق نمایندگی کند و حکومت وحدت ملی را بوجود بیاورند که نمایندگی از تمام مردم عراق نماید."

وزیر خارجۀ ایالات متحده در ملاقات های که به روز یکشنبه با همتایان مصری و اردنی خود داشت، نیز موضوع عراق و تهدید پیش آمده از سوی گروه تندرو داعش را مورد بحث قرار داد.

از جانب دیگر بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده مکررا گزینۀ اعزام نیرو های محاربوی امریکا به عراق را رد کرده است، اما در عین حال راجع به تندروان سنی ای که ساحات وسیعی را در شمال بغداد تصرف کرده اند، اظهار نگرانی میکند.

بحران عراق منتقدین مشئ خارجی آقای اوباما را جسورتر ساخته است که یکی از آنها، دک چینی معاون سابق ریاست جمهوری امریکا و یکی از طراحان تهاجم یازده سال قبل بر عراق است.

رئیس جمهور اوباما اذعان می کند که وضعیتِ ناهنجار در شرق میانه میتواند وسیعاً گسترش یابد، اما با آنهم میزان مداخلۀ ایالات متحده را محدود نگهمیدارد.

آقای اوباما میگوید « نیرو های امریکایی برای جنگ در عراق دوباره باز نخواهند گشت، مگر ما عراقی ها را در کارزار با دهشت افگنان کمک خواهیم کرد، دهشت افگنانی که مردم عراق، مردم منطقه و همچنان منافع امریکا را تهدید میکنند.»

اما دک چینی معاون سابق ریاست جمهوری امریکا در صحبت با تلویزیون ای بی سی گفت « با خروج از عراق، و عدم توافقی برای باقیماندن در ان کشور، و همچنان با تعهدی که اوباما چند هفته قبل ابراز داشت که گویا ما از افغانستان، بدون توافقنامۀ باقیماندن، کاملاً خارج خواهیم شد، ما یک خلای بزرگی در شرق میانه از خود بجا گذاشتیم. حکومت اوباما هنوز هم در گذشته و زمانی بسر میبرد که میگفتند بن لادن را کشتیم و مشکل دهشت افگنی ختم شد. آنزمان این گفته صدق نمیکرد، و حالا نیز بیشتر از آن صدق نمیکند.»

آیت اله علی خامنه یی رهبر روحانی ایران به روز یکشنبه بر هرنوع مداخلۀ ایالات متحده در عراق اعتراض کرده گفت که حکومت بغداد خود قابلیت پایان دادن منازعه با شورشیان را دارد.

تندروان گروم موسوم به دولت اسلامی عراق و شام یا داعش تهدید کرده اند که بغداد را مورد حمله قرار میدهند، اما یک مقام ارشد وزارت خارجۀ امریکا به روز دوشنبه گفت که به باور ایالات متحده پیشرفت تندروان به سوی بغداد بطی شده است.

انتظار میرود که آقای کری پس از سفرش به بغداد، برای اشتراک در یک نشست وزرای خارجۀ کشور های ناتو که فردا سه شنبه دایر خواهد شد، عازم بروکسیل شود. به گفتۀ مقامات وزارت خارجۀ امریکا، توقع میرود که آقای کری در حاشیۀ این نشست نیز با شرکای اروپایی در مورد وضعیت عراق صحبت خواهد کرد.

نبرد میان نیرو های حکومت عراق و تندروان گروه دولت اسلامی عراق و شام امروز دوشنبه نیز ادامه داشت.

منابع استخباراتی اردن و عراق گفته اند قبایل سنی مذهب شام یکشنبه پس از آن کنترول طریبیل، یک بندر مرزی میان آن دو کشور را بدست گرفتند که نیرو های حکومتی عراق در جنگ با شورشیان از آنجا عقب نشینی کرد.
XS
SM
MD
LG