لینک های دسترسی

Breaking News

اسرائیل شماری از اسیران فلسطینی را رها می کند


یک روز پس از آن که اسرائیل و ادارۀ فلسطینی با بازگشت به مذاکرات برای رفع اختلافات خود به توافق رسیدند، حکومت اسرائیل با آزادی شمار محدودی از زندانیان فلسطینی موافقت کرد.

یووال استینیتس، وزیر استخبارات و امور ستراتیژیک اسرائیل روز شنبه این مطلب را بیان داشت اما درباره شمار زندانیان و مشخصات دیگر آنان توضیحی نداد. فلسطینیان از دیرزمان خواستار رهایی زندانیان از قید اسرائیل بودند.

این مقام اسرائیلی اضافه کرد که مذاکرات صلح شرق میانه از سر گرفته خواهد شد، اما بدون اینکه فلسطینیان پیش از آغاز مذاکرات، خواستار توقف اعمار شهرک های یهودی نشین یا تعریف حدود مرزی سال ۱۹۶۷ به عنوان مرز میان اسرائیل و فلسطین شوند.

فلسطینیان همواره از اسرائیل می خواهند تا مذاکرات در پیوند با حدود مرزی، مرزبندی های پیش از جنگ شرق میانه در سال ۱۹۶۷ معیار قرار گیرد.

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده آمریکا در کنفرانس خبری در پایتخت اردن، از وجود برنامه ای برای آغاز مذاکرات خبر داده بود. جان کری پس از بازدید از رام الله و دیدار با محمود عباس وارد اردن شده است.

آقای کری گفت که هنوز هم برخی جزئیات باید روش شود اما به گفتۀ وی در صورتیکه همۀ کار ها به خوبی به پیش برود، مقام های فلسطینی و اسرائیلی برای دور نخست مذاکرات در یک یا دو هفته آیندۀ به واشنگتن سفر خواهند کرد.

بسیاری از گفتگو های میان دو طرف مناقشه – فلسطینیان و اسرائیل - محرمانه بود. آقای کری گفته بود که هرچه این گفتگوها و رایزنیها محرمانه تر بماند، به نفع پیشبرد مسئله صلح است، زیرا شایعه پراگنی و گمان زنی ها کمتر می شود و طرفین را از اصل موضوع منحرف نمی کند.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل که دولت ائتلافی و راستگرای او که متشکل از احزاب طرفدار اعمار شهرک های یهودی نشین است، برای آغاز هرچه زودتر مذاکرات صلح بدون پیش شرط آمادگی نشان داده است.
XS
SM
MD
LG