لینک های دسترسی

Breaking News

خوشبینی ها از آغاز مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین


جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا روز سه شنبه در یک کنفرانس مشترک خبری با مذاکره کنندگان ارشد اسرائیل و فلسطین اظهار داشت که دو جانب توافق کرده اند که ملاقات آیندۀ شان در چارچوب مذاکرات صلح، تا دو هفتۀ دیگر برگزار شود.

کری افزود "دو جانب امروز موافقه کردند که تمام موضوعات مربوط به وضعیت نهایی، همه مسایل اصلی و تمام موضوعات دیگر روی میز مذاکره مطرح شود و هدف همه در دور این میز مشخص باشد، یعنی با یک دیدگاه پایان بخشیدن به منازعات و پایان بخشیدن به ادعا ها باشد. هدف ما دستیابی به یک توافق نهایی در طول نه ماه آینده خواهد بود."

وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا گفت که اسرائیل و فلسطینیان به مذاکرات متداوم، مثمر و اساسی در مورد مسائل بنیادیی که آنها را منقسم کرده است، متعهد شده اند.

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی به خبرنگاران گفت که زمان آن برای فلسطینی ها فرا رسیده است تا در پرتو صلح، آزادی و کرامت در کشور مستقل و حکومت مستقل خود زندگی کنند.

عریقات اضافه کرد که فلسطینی ها به اندازه کافی رنج برده اند و هیچ کس از مزایای موفقیت این مذاکرات بیشتر از فلسطینی ها بهره نخواهند برد. او ابراز خوشبینی کرد که تمام مسائل مربوط به وضعیت نهایی بر روی میز است و بدون استثنا حل و فصل خواهد شد.

زیپی لیفین، وزیر عدلیه و مذاکره کنندۀ ارشد اسرائیلی گفت که این مسیر پر از فراز و نشیب خواهد بود، اما اطمینان داد که در این مذاکرات، مرام اسرائیل بحث در مورد گذشته نه بلکه در پیدا کردن راه حل و تصمیم گیری در مورد آینده خواهد بود.

به گفتۀ جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده، دور بعدی مذاکرات در اسرائیل یا فلسطین برگزار خواهد شد.

مذاکره کنندگان اسرائیلی و فلسطینی روز سه شنبه با باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در قصر سفید دیدار کردند.

جی کارنی، سخنگوی قصر سفید گفت که این ملاقات کوتاه بود اما طرفین در مورد از سر گیری مذاکرات مستقیم بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها صحبت کردند.

در این مذاکرات مارتین اندیک، سفیر پیشین ایالات متحده در اسرائیل به صفت نمایندۀ ویژۀ امریکا حضور خواهد داشت.
اندیک گفته است که برای نیل به هدف رئیس جمهور اوباما به منظور ایجاد دو کشور همسایه که در کنار هم در صلح و امنیت به سر ببرند، تلاش خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG