لینک های دسترسی

Breaking News

پایان سرد نشست افغانستان، امریکا و پاکستان در بروکسل


گفت و شنود مقام های افغانستان و پاکستان که به روز چهارشنه با میانجیگری ایالات متحده در بروکسل صورت گرفت، بدون اعلام نتایج قابل ملاحظه به پایان رسید.

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده پس از سه ساعت گفت و شنود با حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان و اشفاق کیانی، لوی درستیز پاکستان گفت که نتایج گفتگوها را نباید در بیانات مطبوعاتی سراغ کرد.

کری گفت "ما کارهای زیادی در پیش رو داریم. ما نه توقعات را بلند می بریم و نه هم وعده های می دهیم که قابل انجام نباشد."

این نشست به دنبال هفته ها تنش میان افغانستان و پاکستان روی مرز میان دو کشور و تلاش ها برای از سرگیری مذاکرات صلح با طالبان، صورت گرفت.

در پایان نشست سه جانبه رئیس جمهور افغانستان و لوی درستیز پاکستان، با آنکه در مقابل کمره های خبرنگاران ظاهر شدند، اما هیچ حرفی نزدند.

رد و بدل اتهامات

یک سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان پیش از رفتن آقای کرزی به بلجیم با لحن تُندی گفت که کاسۀ صبر مردم افغانستان به دلیل عدم همکاری پاکستان، لبریز شده است.

اگر چه مقام های افغان از عدم همکاری صادقانه پاکستان در روند صلح انتقاد می ورزند اما واضح نساخته اند که اسلام آباد باید مشخصاً چی بکند. پیش از این پاکستان به درخواست حکومت افغانستان دها زندانی طالبان را از زندان، آزاد کرد.

مقام های پاکستانی رئیس جمهور کرزی را به نداشتن تعهد سیاسی به مذاکرات سودمند با طالبان، مورد انتقاد قرار داده اند - انتقادی که کابل آنرا رد کرده است.

در دو هفته گذشته تنش میان دو کشور همسایه بر سر فعالیت های مرزی، اوج گرفته است.

مقام های افغان می گویند که ارتش پاکستان در نزدیکی ولسوالی گوشتۀ ولایت ننگرهار و بدون تفاهم با کابل، دروازه های امنیتی بنا کرده است. شایعاتی هم وجود دارد که نظامیان پاکستانی پوسته های امنیتی و تدابیر امنیتی شانرا در قلمرو افغانستان، توسعه داده اند.

ارتش پاکستان هفته گذشته از حل "دوستانه" سؤتفاهم های مرزی خبر داد، اما وزارت خارجه افغانستان گفته است که مشکلات هنوز پابرجا مانده است.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG