لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکرات کری با سلطان عمان در باره سوریه


جان کری، وزیر امورخارجه امریکا درآخرین مرحله تلاش های دیپلماتیک برای کمک به تشکیل کنفرانس بین المللی صلح سوریه، به عمان رفته است.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه امریکا گفت درحالی که عمان نقش عمده ای در سوریه ندارد، اما بازیگری مهم در منطقه است، و کری می خواهد از نقطه نظرهای سلطان قابوس آگاه شود.

عمان متحد امریکا است، اما مناسباتی نزدیک با ایران دارد.

مساله حضور ایران درکنفرانس پیشنهادی صلح بین امریکا و روسیه، دو کشوری که عقیده برپایی آن را در ماه جولای مطرح ساختند، اختلاف انداخته است.

روسیه می گوید ایران باید در این کنفرانس شرکت کند. امریکا درگذشته به درگیری ایران در سوریه اعتراض کرده، اما می گوید تا کنون هیچ هیاتی برای حضور در کنفرانس رد یا تایید نشده است.
فرانسه هفته پیش گفت نمی خواهد ایران درتالار کنفرانس بنشیند.

منابع دیپلمانیک اروپایی روز دوشنبه گفتند بشارالاسد رئیس جمهوری سوریه پنج مقام دولت خود، از جمله نخست وزیر را برای حضور در مذاکرات تعیین کرده است.

ائتلاف ملی سوریه، گروه اصلی مخالف، برخی از مقامات را به دلیل نداشتن نفوذ رد کرده است.

ائتلاف قصد دارد تصمیم خود را درمورد حضور در گردهمایی در جریان جلسه ای در ترکیه در روز پنجنشبه اعلام کند.

دیدار کری از عمان، همچنین شامل گفت وگو درباره برنامه این کشور برای خرید دو میلیارد و یکصد میلیون دالر سیستم های دفاع هوایی از یک شرکت امریکایی می شود.

آقای کری روز چهارشنبه برای حضور در نشست دوستان سوریه به اردن می رود. قرار است در آن جا کشورهای حامی اپوزیسیون سوریه در باره کنفرانس پیشنهادی صلح بحث کنند.

در این میان، روز سه شنبه جنگجویان حزب الله لبنان و سربازان سوریه هجوم برای بیرون راندن شورشیان از شهر استراتژیک قصیر را از سر گرفتند. فعالان اپوزیسیون گفتند شمار بیشتری از رزمندگان حزب الله برای شرکت در هجوم از لبنان وارد سوریه شده اند.

گروه ناظربرحقوق بشر در سوریه گفت از روز یکشنبه، ۳۱ شبه نظامی حزب الله در جنگ کشته شده اند.

دولت سوریه ادعا می کند نیروهای آن در روزهای اخیر شکست سختی بر شورشیان در قصیر وارد آورده اند.
XS
SM
MD
LG