لینک های دسترسی

Breaking News

دیدار وزیر خارجۀ امریکا با نمایندۀ فلسطینیان در لندن


کری درحال دیدار با مقامات فلسطینی
کری درحال دیدار با مقامات فلسطینی

جان کری وزیر خارجۀ امریکا، قبل از آن که شورای امنیت ملل متحد در مورد پیش نویس یک قطعنامه مبنی بر تعیین ضرب الأجل عقب نشینی اسرائیل از سرزمین های فلسطینی رأی گیری احتمالی کند، به روز سه شنبه با صایب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی در لندن دیدار کرد.

دیدار ها در لندن به دنبال تلاش های متعدد آقای کری برای ارزیابی اوضاع صورت می گیرد. این تلاش ها شامل نشست با بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسرائیل در روم، و وزرای امور خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان در پاریس بود.

دیدار آقای کری با بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسرائیل در حالی صورت گرفت که امریکا و اسرائیل روی پیش نویس قطعنامه سازمان ملل متحد در مورد توافق صلح اسرائیل و فلسطین در یک جدول زمانی دو ساله، به انکشافاتی نایل آمده اند.

نتنیاهو گفت که آنها روی چندین موضوع بحث کردند و در میان موضوعات مورد بحث آنها، مسایل ایران، سوریه، جنگ با گروه دولت اسلامی و سایر مسایل منطقه شامل بود. وی علاوه کرد که بحث دامنه داری در مورد معضلات فلسطینی نیز داشتند.

نگرانی های اسرائیل

بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسرائیل در یک خطابه تلویزیونی گفت اجازه نخواهد داد تا دیگران به وی دستور شرایط مذاکراتی را بدهند که امنیت اسرائیل را با خطر مواجه سازد.

آقای نتنیاهو گفت: «تلاش فلسطینی ها و برخی از کشور های اروپایی با فشار شرایط بالای اسرائیل ، نه تنها اوضاع را وخیم تر خواهد ساخت، بلکه اسرائیل را با مخاطره مواجه میسازد. بنأ به شدت با آن مخالفم.»

قرار است آقای کری طی همین هفته با مقامات ارشد اسرائیلی و فلسطینی در اروپا دیدار هایی داشته باشد.

ایالات متحده حاضر نیست کاری انجام دهد که مداخله در انتخابات اسرائیل تلقی گردد، اما در عین حال توسط متحدان نزدیک تحت فشار برای ایجاد یک چارچوب و زمینۀ برقراری مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین قرار دارد که تا حد زیادی به سیاست ایالات متحده ارتباط می گیرد.

پیشنهاد شورای امنیت

نمایندۀ ویژۀ سرمنشی ملل متحد هشدار داد که قطعنامه های شورای امنیت در مورد معضلات و درگیری اسرائیل و فلسطین نمی تواند جاگزین مذاکرات صلح بین دو طرف باشد، اما میگوید که اقدام شورای امنیت، یک گام بزرگ خواهد بود و بن کیمون، سرمنشی ملل متحد امیدوار است که رأی شورای امنیت ، باعث تمدید مذاکرات صلح شرق میانه شود.

رابرت سیر هماهنگ کنندۀ ویژه ملل متحد میگوید سرمنشی این سازمان امیدوار است که اقدام شورای امنیت، حرکت سازنده در جهت ایجاد یک چارچوب مفید و موثر برای مذاکرات تازه باشد.

چنین حرکت شورای امنیت، یک قدم بزرگ در همچو معضلات از زمان تصویب قطعنامه شماره۲۴۲ آن شورا در پنجاه سال گذشته می باشد.

XS
SM
MD
LG