لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش وزیر خارجه امریکا در پیشبرد روند صلح شرق میانه


جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا با تلاش پیگیری و پیشبرد روند صلح میان اسرائیل و فلسطین ، سال نو را در شرق میانه آغاز خواهد کرد.

بازدید کری در زمان صورت میگیرد که اسرائیل آمادۀ آزاد ساختن یک گروه دیگر از زندانیان فلسطینی به عنوان آنچه می باشد که آنرا یک حرکت حسن نیت میخوانند.

ده ها تن از اسرائیلی ها روز گذشته ، در خارج منزل بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسرائیل به خاطر آزادی برنامه ریزی شده از زندانیان فلسطینی اعتراض نشان دادند.

آزادی زندانیان بخشی از این روند در تلاش برای حرکت به سمت یک موافقت است که در آن اسرائیل در کنار فلسطین به گونۀ یک کشور جدید در فضای صلح آمیز موجود خواهد بود.

وزیر خارجه امریکا در تلاش پیشبرد روند صلح شرق میانه
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:33 0:00
​جین ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا میگوید کری بتاریخ اول ماه جنوری ، واشنگتن را به عزم دیدار با آقای نتنیاهو در بیت المقدس و سپس به رام الله و در کرانه غربی رود اردن برای دیدار با محمود عباس رئیس ادارۀ خود مختار فلسطینی، ترک خواهد نمود.

آقای عباس به ایالات متحده پیشنهاد جلوگیری از آخرین دور شهرک سازی اسرائیل در سرزمین های فلسطینی را نموده و هشدار داده است که این حرکت می تواند تلاش های صلح به رهبری ایالات متحده را به خطر اندازد .

دیپلومات ارشد ایالات متحده تلاش میورزد تا اسرائیلی ها و فلسطینی ها به یک موافقۀ صلح موقت قبل از ختم معیاد تعیین شده یعنی اواخر ماه اپریل نایل آیند.

درهمین حال مقامات اسرائیلی می گویند دو راکت که از جنوب لبنان شلیک گردید، در شمال اسرائیل منفجر شد، اما جراحت و یا صدماتی در برنداشته است.

اردوی اسرائیل گفته است که نیروهای امنیتی آن کشور در بدل منبع پرتاب راکت ها هدف قرار داده است.


آمادگی ها برای تشییع جنازۀ وزیر پیشین لبنان

نیروهای امنیتی لبنان درحال بررسی بقایای راکتی دیده میشدند که اخیرا شلیک گردید. یک شاهد عینی در نزدیک سرحد لبنان به رویترز گفته است که در منطقه مرزی لبنان ۳۳ راکت اسرائیلی به نزدیکی شهر مرزی اصابت نموده که نیروهای امنیتی لبنان آنرا تائید میکند.

در همین حال تدارکات امنیتی برای مراسم تشییع جنازۀ محمد شطح سابق وزیرمالیۀ لبنان که انتظار میرفت هزاران نفردر جاده های پایتخت برای شرکت درآن مراسم حضوریابند ، صبح امروز در بیروت آغاز شد.

وسایط نقلیه زره پوش و بستن راه ها با سیم های خاردار ، در جاده های شهر بیروت دیده میشد.

محمد شطح وزیر پیشین لبنان با پنج نفر دیگر در انفجاراخیر و عظیم بم در ساختمان ادارۀ نیروهای امنیتی ، کشته شدند.

محمد مرحی یک سیاستمدار حزب "جنبش آینده" لبنان میگوید "شهادت محمد شطح یک ضایعه بزرگ برای لبنان است ، ضایعه ای برای اعتدال و راه شهید رفیق الحریری است و حتی دشمنان او در آینده این ضایعه را درک خواهند کرد."

محمد شطح شصت و دوساله و یک مسلمان سنی مذهب بود که با رژیم بشار الاسد مخالفت داشت و نیز یک منتقد سرسخت جنبش شیعه مذهب حزب الله لبنان و مشاور سابق سعد حریری صدراعظم پیشین لبنان بود.

قتل او سه هفته قبل از آغاز محاکمه پنج مظنون حزب الله صورت میگیرد که به اتهام بم گذاری سال ۲۰۰۵ که در آن رفیق حریری صدراعظم سابق با بیست ویک تن دیگر کشته شدند.
XS
SM
MD
LG