لینک های دسترسی

Breaking News

کوریای شمالی تمرکز سفر کری به منطقه است


جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده پیش از سفر به چین، از لاووس و کمبودیا دیدن کرد تا روابط ایالات متحده را با این دو کشوری گسترش دهد که بیجینگ بر آنها نفوذ عمیق دارد.

سفرآقای کری فقط چند هفته بعد از اعلام آزمایش بم هایدروجنی کوریای شمالی صورت می گیرد که گفته می شود موفقانه انجام یافته است.

آزمایش بم هایدروجنی کوریای شمالی ازسوی کوریای جنوبی و سایر قدرت های جهان به سختی محکوم شد.

تونی بلنکین، معاون وزرات خارجه ایالات متحده قبل از سفر آقای کری به کشورهای آسیا سفر کرده است – جایی که او این اقدام کوریای شمالی را با همتایان جاپانی و کوریای جنوبی خود درمیان بگذارد.

آقای تونی علاوه کرد که این کشورها در مخالفت علیه آزمایش بم هایدروجنی کوریای شمالی متحد اند.

آقای تونی گفت "با محکوم کردن این آزمایش – ما مصمم استیم که بر کوریای شمالی به خاطر نادیدن گرفتن مسوولیت بین المللی اش، بهای هنگفتی وضع کنیم".

بخش عمده در این تلاش ها چین است که شاهرگ اقتصادی کوریای شمالی می باشد اما چین همچنان کشوری بوده است که به خاطر فشار نیاوردن بالای کوریای شمالی مورد انتقاد سخت قرار گرفته است.

هانگ لیی، سخنگوی وزرات خارجه چین می گوید وضعیت در شبه جزیره کوریا وخیم است.

هانگ لیی می گوید "در حال حاضر، وضعیت در شبه جزیره کوریای بسیار حساس است. ما امیدواریم که کشورهای مربوط بتوانند با حفظ صلح و ثبات در منطقه - عمل کنند."

اما تحلیگران به این باورند که چین باید منافع رقابتی در منطقه داشته باشد. اسکات سندر، آگاه أمور روابط خارجی واشنگتن می گوید چین برای حفظ این امر باید برکوریای شمالی فشار وارد کند.

اسکات سندر می گوید "آزمون برای چین این خواهد بود تا کوریای شمالی را تنبیه کرده و نگرانی ها مبنی بر بی ثباتی در آن کشور را ( کوریای شمالی) ابراز دارد. بنا چین تلاش می ورزد اما نه به اندازه کافی".

آقای سندر علاوه می کند که چالش برای ایالات متحده متقاعد ساختن چین است که مجازات کوریای شمالی - تجاوز به منافع آن کشور نخواهد بود.

گزارش: پام دوکین، خبرنگار صدای امریکا

ترجمه: رویا زمانی

XS
SM
MD
LG