لینک های دسترسی

Breaking News

آیا کری میتواند کابل و اسلام را نزدیک سازد؟


پذیرایی از جان کری در اسلام آباد
پذیرایی از جان کری در اسلام آباد
جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده بخاطر دیدار و گفتگو با مقامات پاکستانی وارد اسلام آباد شد.

قرار است امروز پنجشنبه جان کری با مقامات ارشد ملکی و نظامی پاکستان بشمول نواز شریف صدر اعظم و جنرال اشفاق کیانی لوی درستیز آن کشور ملاقات نماید.

سفر آقای کری به اسلام آباد پس از دیدار اخیر صدر اعظم پاکستان با لوی درستیز آن کشور صورت می گیرد.

وزارت خارجۀ ایالات متحده مشعر است که تقویت روابط دو جانبه بین واشنگتن و اسلام آباد در صدر فهرست گفتگو های جان کری با مقامات پاکستانی قرار دارد.
اما گفته می شود که موضوع افغانستان و به ویژه خروج نیروهای بین المللی از آن کشور در ۲۰۱۴ نیز بین وزیر خارجۀ ایالات متحده و مقامات ارشد پاکستان به بحث گرفته خواهد شد.

اعزاز چودهری سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان طی یک مصاحبۀ به صدای امریکا گفت که سفر آقای کری به اسلام آباد از اهمیت ویژه برخودار است.

آقای چودهری افزود: "یکی از موضوعات عمده بحث مقامات پاکستانی با آقای کری گفتگو روی مسایل منطقوی به ویژه افغانستان و سال ۲۰۱۴ خواهد بود."

سفر این دیپلومات امریکایی به پاکستان در حالی صورت می گیرد که چندی پیش کریم خرم رئیس دفتر رئیس جمهور افغانستان طی مصاحبه ای از نزدیکی اسلام آباد و واشنگتن در مورد مسایل مربوط به افغانستان ابراز نگرانی کرد و ایالات متحده و پاکستان را متهم به تجزیه افغانستان نمود.

احمد ادریس رحمانی تحلیلگر مسایل سیاسی افغانستان مستقر در ایالات متحده سفر اخیر جان کری را به اسلام آباد را گامی در نزدیک ساختن کابل و اسلام آباد می داند.

آقای رحمانی گفت:"هر دو کشور (پاکستان و افغانستان) می دانند که پس از ۲۰۱۴ زمانی که امریکایی ها حضور نداشته باشند، بنیادگرایی هر دو را به مخاطره خواهد انداخت ."

اما کارشناسان به این باوراند که سفر آقای کری نمی تواند همه مشکلات موجود بین اسلام آباد و کابل را بزودی حل نماید.

دانیل مارکی کارشناس ارشد امور هند، پاکستان و جنوب آسیا در نهاد روابط خارجی ایالات متحده می گوید که برای حل مشکلات دامن گیر منطقه به گفتگو های بیشتر نیاز است.

آقای مارکی اضافه کرد: "به نظرم همه موضوعات چون حملات طیاره های بدون سرنشین، موضوع وزیرستان و ختم بازی در افغانستان درین گفتگو ها حل نمی شود."

او افزود که این همه، مسایل پیچیدۀ است که نیاز به گفتگو های بیشتر دارد و هر دو جانب فرصت خواهند داشت به بلندترین سطح موقف شانرا در ارتباط به این موضوعات بیان نمایند.
XS
SM
MD
LG