لینک های دسترسی

Breaking News

ملاقات جان کری با وزرای خارجه کشور های دوست سوریه


تلاش جان کری در حل اختلافات سوری ها
تلاش جان کری در حل اختلافات سوری ها
جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا فردا یکشنبه با وزرای خارجۀ کشور های موسوم به دوستان سوریه ملاقات دارد. مقامات بین المللی تلاش دارند تا قبل از آغاز مذاکرات مجوزۀ صلح در ژنیو، اختلاف نظرهای جدی میان شورشیان مخالف رئیس جمهور اسد را از میان بردارند.

جنگ نیرو های عراقی در برابر تندروان مرتبط به القاعده در فلوجه نشان میدهد که دامنۀ شورش در سوریه و انشعابات آن تا چه حد گسترش یافته است. وفاداران اسد علاوه بر دمشق کنترول ساحات علوی نشین در کرانۀ مدیترانه و برخی از مناطق مرکزی را در اختیار داشته و با شورشیان عمدتاً سنی مذهب درگیر جنگ اند. همچنان در شمال با کرد ها و در جنوب با شورشیان درزی مشغول نبرد اند.

نظریات تحلیلگران سیاسی
دگ باندو، تحلیلگر انستیتیوت کتو، می گوید اگر در مذاکرات صلح، که قرار است اخیر ماه جنوری در ژنیو برگزار گردد، بر یک حکومت انتقالی توافق صورت نگیرد سوریه به یک ملت منشعب تری مبدل خواهد شد" من به یک بدیل فکر میکنم، و شاید این بهترین بدیل باشد که رژیم سوریه اساساً مناطق ساحلی را که بیشتر علوی نشین است، کنترول کند و سپس یک منطقۀ شورشیان و یک منطقۀ کرد ها به میان آید. این شاید بهترین انجامی باشد، در غیر آن فکر میکنم جنگ تا آخرین نقطه دوام خواهد کرد."

برخی از جنگ های وخیم در بین صفوف خود شورشیان رخ میدهد یعنی میان جنگجویان سپاه آزاد سوریه و ملیشه های افراطی که بعضی شان با القاعده در ارتباط اند. حتی در داخل همان عناصر افراطی نیز انشعاباتی وجود دارد. رهبر جبهۀ نیرومند النصره خواستار آتش بس با گروهی موسوم به دولت اسلامی عراق و سرزمین شام شده است.
مشکل انشعاب بین گروه های مخالف حکومت
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:14 0:00


ادم ایریلی سفیر سابق ایالات متحده میگوید هیچ چیزی به غیر از یک دولت مقتدر مرکزی، سوریه را متحد نخواهد ساخت" فکر میکنم در سوریه تفرقه های نژادی بر اساس خطوط جغرافیایی کمتر است، به استثنای ساحات عمدتاً علوی و درزی. اما اگر کدام حکومت مرکزی مسئول وجود نداشته باشد آن ساحات به فروپاشی مواجه خواهد شد."

​سوریهاریل شرون ، صدراعظم سابق اسرائیل، که پس از یک سکته مغزی برای مدت هشت سال در حالت کوما قرار داشت، به روز شنبه به عمر هشتاد و پنج سالگی وفات نمود. شرون زندگی اش را وقف ایجاد یک اسرائیل قوی کرد، و در حالیکه در اسرائیل از محبوبیت زیاد برخوردار بود اکثریت فلسطینی ها وی را منحیث یک انسان قصی القلب می خواندند.

سوریهء تجزیه شده
​از سوی دیگر ستیف هیدمن تحلیلگر انستیتیوت صلح ایالات متحده میگوید یک سوریۀ تجزیه شده مانند ممالک بالقان نسبت به فروپاشی وسیعتر آن در آینده بهتر خواهد بود زیرا تجزیۀ یوگوسلاویای سابق فقط محدود به مرز های آن باقی ماند" فکر میکنم توقع این بود که ما خواهیم توانست یک نتیجۀ مشابهی را در سوریه شاهد باشیم. اما حالا فکر نمیکنم که بر این طرح اطمینان محکم داشته باشیم."


اما اکبر احمد استاد پوهنتون امریکایی میگوید که سوری ها تجزیۀ کشور شان را یک توهین به غرور ملی شان میدانند" آنها نمیخواهند که کشور شان از هم پاشیده شود زیرا هنوز هم نزد شان حس ملی گرایی، عشق به میهن و شوق به داشتن یک کشور بزرگی نسبت به کشور های کوچکتر، وجود دارد."

وزرای خارجۀ کشور های غرب سعی دارند یک هیأت جامع و همه شمول از نمایندگان شورشیان سوری را برای ملاقات با مقامات حکومت سوریه در ژنیو آماده سازند. اما انشعابات موجود در صفوف شورشیان این سعی را با تهدید مواجه ساخته است.
XS
SM
MD
LG