لینک های دسترسی

Breaking News

بهبود راوبط بین ترکیه و اسرائیل در صدر اجندای جان کری


جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده در هفته جاری از ترکیه دیدن خواهد کرد. انتظار میرود وضعیت در سوریه و مساعی برای بهبود راوبط بین ترکیه و اسرائیل در صدر اجندای این سفر قرار داشته باشد.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه امریکا میگوید که جان کری در تلاش بهبود روابط حسنه بین دو متحد اصلی ایالات متحده میباشد. او می افزاید که با رفتن به استانبول قبل از رفتن به اسرائیل، وزیر خارجه ایالات متحده فرصت خواهد یافت تا دو طرف را به ادامه بهبود روابط و همکاری با هم ترغیب کند.

رجب طیب اردوغان، صدراعظم ترکیه، ماه گذشته معذرت خواهی بنیامین نتن یاهو، همتای اسرائیلی خود را بخاطر کشته شدن نهُ شهروند ترکی در سال ۲۰۱۰ پذیرفت. در آن حادثه اتباع ترکی سوار در یک کشتی بودند که قصد داشت از موانع اسرائیلی گذشته وارد غزه شود. اما هدف حمله نیروهای کماندوی اسرائیلی قرار گرفتند. اسرائیل همچنان موافقه نمود تا به خانوده های قربانیان غرامت مالی پرداخت کند.

انقره به زعم خود موافقه نمود تا روابط راکد شده دیپلوماتیک را با اسرائیل از سر گیرد که به گفته ناظرین، جان کری برای تسریع آن سعی خواهد نمود.

سمیع آیدز، نویسنده مقالات دیپلوماتیک در یکی از روزنامه های ترکی هشدار میدهد که مساعی ایجاد روابط حسنه، کار سادۀ نخواهد بود.

او می افزاید که در این روابط کدام اثری از دوستی وجود نخواهد داشت زیرا به عقیده او از دیدگاه اسرائیل، حکومت کنونی ترکیه به عنوان یک حکومت اسلامی افراطی دیده میشود و از جانب دیگر، از دیدگاه اردوغان و حزب حاکم انکشاف و عدالت، اسرائیل به حیث یک ناقض حقوق فلسطینی ها و در مجموع یک حکومت ضد اسلام پنداشته میشود.
اما در عین حال مسله سوریه آنان را مجبور میسازد تا این مسایل عقیدوی را کنار بگذارند.

آیدز به این نکته اشاره میکند که حکومات ترکیه و اسرائیل هر دو مرز های مشترک با سوریه دارند و هر دو از جامعه جهانی برای مداخله در امور سوریه درخواست نموده اند.

انتظار میرود مسله سوریه یکی از نکات اساسی مذاکرات وزیر خارجه امریکا با همتای ترکی اش باشد.
انقره امکان دارد روی مسلح ساختن مخالفین تاکید کند. مذاکرات متوقف شده بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها نیز یکی از مسایلی است که در اجندای سفر جان کری به استانبول گنجانیده شده است.

آیدز میگوید که گرم شدن روابط بین ترکیه و اسرائیل شاید بتواند نقش مثبت انقره را در مذاکرات بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها امکان پذیر سازد.

حکومت ترکیه روابط نزدیکی با گروه حماس دارد اما سولی اوزل، استاد در پوهنتون قدیر استانبول هشدار میدهد که با موجودیت این روابط نزدیک، حفظ روابط حسنه با اسرائیل شکنند خواهد بود. ترکیه و اسرائیل هر دو در صورت کدام درگیری خشونت بار بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها آسیب پذیر خواهند بود.

اوزل به این نکته اشاره میکند که ملاحظات اقتصادی قوی نیز وجود دارد که می تواند تلاش های بهبود روابط میان اسرائیل و ترکیه را به پیش سوق دهد.
XS
SM
MD
LG