لینک های دسترسی

Breaking News

عملیات پس گیری شهر کندز آغاز شد


زندانیان رهاشدۀ طالبان که پس از حملۀ آن گروه بر زندان شهر کندز، آزاد گردیدند.
زندانیان رهاشدۀ طالبان که پس از حملۀ آن گروه بر زندان شهر کندز، آزاد گردیدند.

تازه ترین گزارش ها از شهر کندز حاکیست که عملیات پس گیری نیرو های امنیتی افغان در آن شهر آغاز شده اما شهر تاهنوز در کنترول طالبان قرار دارد.

عبدالله عبدالله، رئیس اجراییۀ افغانستان که قرار بود روز پنجشنبه اول ماه اکتوبر در مجمع عمومی ملل متحد سخنرانی کند، ناوقت شب دوشنبه به وقت نیویارک سخنرانی اش را در آن مجمع انجام داد.

آقای عبدالله گفت که در ۴۸ ساعت گذشته شما شاهد حملۀ انتحاری در میدان ورزشی در پکتیکا و حملۀ گستردۀ گروه طالبان بر شهر کندز بوده اید.

رئیس اجراییۀ افغانستان گفت "این تحولات می رساند که دهشت افگنان به گونۀ گسترده در منطقه حضور داشته و افراد مسلح خارجی آنان را همرایی می کنند."

آقای عبدالله از کشور های همسایه و منطقه خواست تا در مبارزه با دهشت افگنی کشورش را کمک کرده و نگذارند جنگجویان مرز ها را عبور کرده وارد افغانستان شوند.

گفته می شود که به خاطر تحولات اخیر در شهر کندز، احتمالاً روز سه شنبه به افغانستان برگردد.

تازه تحولات در شهر قندز

تازه ترین خبرها از شهر کندز حاکیست که نیرو های امنیتی عملیات را از میدان هوایی شهر کندز آغاز کرده و به سمت جنوب شهر در منطقۀ خیابان مستقر شده اند.

شاهدان می گویند که آواز پرواز طیاره ها به گوش می رسد ولی مردم عام در چوک شهر با طالبان مصروف گرفتن تصاویر یادگاری اند.

خبرنگار صدای امریکا گزارش می دهد که طالبان تمام وسایل دفاتر دولتی را غارت کرده و تا هنوز هم چور و چپاول وسایل و تجهیزات دفاتر دولتی ادامه دارد.

رحیم اچکزی، استاد یک پوهنتون خصوصی به رادیوآشنا گفت که طالبان در موتر های ملل متحد در شهر گشت و گذار کرده و ترانه های طالبانی را پخش می کنند.

یک قوماندان امنیتی که نخواست نامش افشا شود می گوید که نیروهای خود را دوباره منسجم کرده و به زودی عملیات را بر شهر آغاز می کنند.

لوای سوم اردو در کندز با نشر اعلامیه یی اذعان داشته که تعمیر جدید قوماندانی پولیس در منطقۀ سر دوره و زندان شهر را نیرو های امنیتی دوباره تصرف کرده اند.

خبرنگار رادیوآشنا صبح زود به وقت افغانستان گزارش داد که شب گذشته در داخل شهر درگیری رخ نداده است.

مقامات امنیتی افغان، پس از تصرف شهر کندز توسط طالبان، روز گذشته از آغاز عملیات پس گیری آن شهر به روز سه شنبه خبر داده بودند.

مراد علی مراد، معاون لوی درستیز اردوی ملی افغانستان گفت که اطراف شهر، میدان هوایی و ولسوالی های آن ولایت در کنترول نیرو های امنیتی قرار دارد.

آقای مراد افزود "وضعیت کنونی در شهر کندز تحمل ناپذیر بوده و به زودی روز سه شنبه عملیات نظامی پس گیری شهر آغاز می شود."

شهر کندز از چند ماهی به اینسو دستخوش ناامنی ها در مرکز و اطراف آن ولایت بوده و چندی پیش جنگجویان طالب تا دروازه های شهر در بندر امام صاحب رسیدند ولی با مقاومت نیرو های امنیتی مواجه شدند.

اهمیت شهر کندز در نزد طالبان

جیسن کمبپل، کارشناس امریکایی در امور افغانستان می گوید که سقوط شهر کندز از لحاظ سمبولک، حایز اهمیت است به خاطریکه قبل از سقوط طالبان، کندز آخرین سنگر مهم آنان تلقی می شد.

آقای کمپبل از رند کارپوریشن در مصاحبۀ با عاشق الله رحیم زوی، گفت که عملیات نظامی پاکستان، جنگجویان خارجی را به صفحات شمال افغانستان کشانده است.

این کارشناس مسایل افغانستان به رادیوآشنا گفت "جنگجویان خارجی به نحوی با طالبان محلی توافق کرده بدوند که فعالیت های خود را همینگونه پیش ببرند. طالبان محلی هم آنان را جای داده اند. از سوی هم نیرو های امنیتی هم آنقدر امکانات در دست ندارند تا جلو حملات آنان را بگیرند."

please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:03:06 0:00
لینک دانلود

نیرو های بین المللی به رهبری ناتو در افغانستان با نشر اعلامیۀ گفته اند که نیرو های امریکایی هیچ حملۀ هوایی را به طرفداری از نیروهای امنیتی افغان در قندز انجام نداده اند.

اما آقای کمپبل می گوید لازم است برای حملات هوایی، در منطقه ارتباطات نیرو های زمینی با هوایی نیاز است که فعلاً شهر کندز فاقد آن است.

چپاول اموال دکان های شهر

خبرهای از چپاول دکان های طلافروشی و آتش زدن یک مرکز نشرات رادیویی در شهر کندز وجود داشته است.

تاهنوز روشن نیست که چه کسانی دست به غارت اموال دکان ها در شهر کندز زده اند اما گفته می شود که جنگجویان طالبان وارد منازل نیرو های امنیتی شده و از خانواده های آنان خواسته اند تا در بارۀ فرزندان شان معلومات دهند.

پیش از آن، پس از سقوط شهر، اعلامیۀ از آدرس گروه طالبان به نشر رسید که در آن از امنیت خانواده ها در منازل شان سخن رانده شده بود.

در آن اعلامیه که گفته شده از جانب ملا اختر محمد منصور، رهبر طالبان می باشد آمده است "هیچ کسی حق ندارد خود سرانه وارد منازل و حریم شخصی افراد شود. هدف ما آزار و اذیت مردم نبوده بلکه آرامی مردم هدف ما است."

این درحالیست که طالبان با نشر اعلامیۀ دیگری از تمام کارمندان کمک های بشری، شرکت های خصوصی و شبکه های مخابراتی خواسته اند به کار خود ادامه داده و در صورت ضرورت با آنان در تماس شوند.

از سوی دیگر، اسوشیتدپرس گزارش می دهد که طالبان ۶۰۰ زندانی را از محبس شهر کندز رها کرده اند که ۱۴۰محبوس طالب نیز شامل آن است.

واکنش جامعۀ بین المللی

وزارت خارجۀ ایالات متحده حملات طالبان بر شهر کندز را شدیداً تقبیح کرده اذعان داشته که ایالات متحده به تعهدات خود در راستای ایجاد صلح و امنیت در افغانستان، در کنار مردم آن کشور قرار دارد.

در اعلامیه آمده است که دولت امریکا از نزدیک با رئیس جمهور غنی، حکومت افغانستان و متحدین بین المللی خود کار می کند تا این اطمینان حاصل شود که نیرو های افغان توانمندی و آموزش لازمی را برای حفظ دست آوردهای سیزده سال اخیر دارا می باشند.

در همین حال، بان کی مون، منشی عمومی ملل متحد، حملۀ طالبان را بر افراد ملکی و ادارات شهر کندز شدیداً تقبیح کرده آن را سرپیچی روشن از قوانین بشری و بین المللی خوانده است.

XS
SM
MD
LG