لینک های دسترسی

Breaking News

مقامات: تلاش برای انهدام یک پل مهم در کندز خنثی شد


مقامات ولایت کندز می‌گویند، تلاش طالبان برای انهدام پل الچین که این شهر را به شیرخان بندر و ولسوالی‌های دشت ارچی و امام‌صاحب وصل می‌کند، خنثی گردید؛ اما طالبان تخریب بخشی از پل را به دوش نیروهای خارجی انداخته است.

از سه روز گذشته به این طرف در چهار کیلومتری حومۀ شهر کندز، نبرد میان نظامیان افغان و جنگجویان طالب شدت یافته است. در نتیجۀ این درگیری‌ها، نظامیان افغان ولسوالی خان‌آباد را از دست دادند؛ اما در پایان روز دوباره کنترول این ولسوالی به دست گرفتند.

سید محمود دانش سخنگوی والی کندز می‌گوید، حوالی ساعت نُه دیشب به وقت محل، شورشیان طالب می‌خواستند که پل الچین را در شمال شهر کندز که در بین شیرخان بندر، دشت ارچی و امام صاحب – کندز ساخته شده است، منهدم سازند.

او می‌افزاید، طالبان می‌خواستند برای انهدام این پل، مواد انفجاری منتقل سازند که منفجر گردید و در نتیجه سه طالب به هلاکت رسیده و سه تن دیگر زخمی شده اند.

به گفتۀ دانش، این انفجار کتاره‌های کنار پُل را تخریب کرده؛ اما موتر به آسانی عبور و مرور می‌تواند.

پوستۀ محل پل الچین اکنون در کنترول مخالفین مسلح قرار دارد و در جایی که نظامیان افغان خط اول را انداخته اند؛ مراقبت از پل کار دشوار است.

باشندگان عسقلان محلی که در آن سوی پل الچین قرار دارد، می‌گویند که پل تا کنون سالم است؛ اما در این ساحه انفجار رخ داده و مردم به همین دلیل آوازه انداخته اند.

مردم عسقلان نیز مشکوک اند؛ زیرا به نزدیکی پل رفته نمی‌شود و در دو طرف محل، نظامیان افغان و طالبان در مواضع قرار دارند.

در این حال گروه طالبان در اعلامیه‌ای ادعا کرده اند که به خاطر جلوگیری از پیشروی افراد این گروه، پل الچین هدف حملات هوایی نیروهای امریکایی قرار گرفته است.

این گروه با فرستادن پیامی به رسانه‌ها تأیید کرده که سه تن از افراد این گروه در حملۀ هوایی نیروهای امریکایی کشته شده اند.

تلفات طالبان در کندز

در همین حال، در ساحۀ انگور باغ وافع در جنوب شهر کندز، دیشب پوسته‌های امنیتی هدف حملات طالبان قرار گرفت. مردم محل ساحه را ترک کرده و اکنون طالبان در منازل مسکونی سنگر ساخته اند.

از سوی دیگر قول اردوی 209 شاهین با نشر یک خبرنامه گفته است، نظامیان افغان در شبانه‌روز گذشته مواضع جنگجویان طالب را در ولسوالی‌های خان‌آباد، علی‌آباد و امام صاحب ولایت کندز، هدف حملات زمینی و هوایی قرار دادند.

این قول اردو ادعا می‌کند که در نتیجۀ این حملات، به شمول داکتر حسین ولسوال نام‌نهاد طالبان برای ولسوالی خان‌آباد، 43 شورشی طالب به هلاکت رسیدند و 15 تن دیگر زخمی شدند.

در این خبرنامه از تلفات نظامیان افغان چیزی گفته نشده است و طالبان هنوز این خبر را رد یا تأیید نکرده اند.

از چهار روز به این طرف برق کندز قطع است، در اولین روز جنگ، لین برق در ساحۀ پل الچین قطع گردید و تا کنون مردم این ولایت به مشکل بی‌برقی مواجه اند.

ارتباط در برخی ساحات نیز در بین مردم قطع گردیده و راه‌ها به دلیل جنگ مسدود است.

XS
SM
MD
LG