لینک های دسترسی

Breaking News

غاصبان زمین یک تفریحگاه کابل را غصب کردند


کول حشمت خان در دامنۀ تپه بالا حصار کابل
کول حشمت خان در دامنۀ تپه بالا حصار کابل

مسوولین اداره ملی حفظ محیط زیست و کمیسیون حفظ محیط زیست و منابع طبیعی ولسی جرگه افغانستان می گویند که غصب محلات سبز، محلات تفریحی و عامه در نقاط مهم افغانستان از جمله کابل صدمات شدیدی را بر محیط زیست وارد کرده است.

مسوولین می گویند که کول حشمت خان که از ساحات تفریحی و شکارگاه های مهم کابل است در حال از بین رفتن است. بر اساس معلومات مسوولین در این ساحه خانه های خود سر و سرک احداث شده است.

عبید الله رامین، رئیس کمیسیون حفظ محیط زیست و منابع طبیعی ولسی جرگه می گوید که بر علاوه این کول حدود پانزده ساحه حفاظت شده و ملکیت عامه در ولایات مختلف از سوی زورمندان و پولداران غصب شده و نیاز است که برای استرداد این محلات اقدامات فوری و لازم صورت گیرد.

کول حشمت خان بر علاوۀ اینکه یکی از ساحات مهم تفریحی و شکار گاه در کابل است، محل خوب تصفیۀ آب های زیرزمینی شهر نیز به شمار می رود.

زیان‌ها بر محیط زیست

مصطفی ظاهر، رئیس اداره ملی حفظ محیط زیست می گوید که کول حشمت خان هنوز هم از مکان های مهم عبور و مرور پرنده های مهاجر در کابل است که در دو فصل از افغانستان عبور می کنند و مدتی را در این کول بود و باش می کنند.

آقای ظاهر می گوید که برگرداندن این کول به حالت نخست آن نا ممکن است، اما کم از کم باید تلاش شود که بقایای آن حفظ شود. او افزود که قرار است یک شورای مردمی منطقه برای حفاظت از این کول ایجاد شود تا پس از این از تخریب و غصب ساحات این کول جلوگیری به عمل آید.

کول حشمت خان از بالا حصار کابل آغاز شده و در مسیر دریای لوگر قرار دارد که ۱۹۱ هکتار زمین را در بر می گیرد.

عبدالهادی غندیوال، وزیر اقتصاد افغانستان می گوید که به خاطر حفظ و استرداد ساحات غصب شده کول حشمت خان یک کمیسیون به فرمان حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان ایجاد شده است تا ساحات غصب شده را تثبیت کند.

وزیر اقتصاد می گوید که در زمین های غصب شده و ساحات خشک شده کول حشمت خان سرک های خود سر احداث شده و مردم در آن غرفه های خرید و فروش را جا به جا کرده اند. به گفتۀ آقای ارغندیوال موتر شویی ها و حمام های ساخته شده در اطراف این کول، محیط را آلوده ساخته و کثافات را در آن انبار کرده است.

وزیر اقتصاد افغانستان گفت که خانه های خودسر در این ساحه بر اساس حکم ریاست جمهوری تخریب خواهد شد و ساحات غصب شدۀ توسط زورمندان و پولداران ملکیت هیچ کسی شده نمی تواند و باید دوباره به دولت مسترد شود.

XS
SM
MD
LG