لینک های دسترسی

Breaking News

هشتاد در صد افغانستان عاری از ماین شد


بیشتر از ۱.۲ میلیون حلقه ماین ضد پرسونل در افغانستان از بین برده شده است
بیشتر از ۱.۲ میلیون حلقه ماین ضد پرسونل در افغانستان از بین برده شده است

سازمان های ماین پاکی می گویند که فقط ۵۲۰ کیلومترمربع زمین در افغانستان هنوز با خطرات ماین های ضدپرسونل مواجه است و هشت سال کار است تا این تهدید به طور کامل رفع شود.

شهاب حکیمی، رئیس موسسه ماین پاکی ام دی سی یا مرکز کشف و خنثا سازی ماین به رادیو آشنای صدای امریکا گفت که قرار است تا سال ۲۰۲۳ تمام افغانستان از وجود ماین، پاکسازی شود.

آقای حکیمی گفت از سال ۱۹۸۹ که فعالیت های ماین پاکی در افغانستان آغاز شد تا حال بیشتر از ۱.۲ میلیون حلقه ماین ضد پرسونل کشف و از بین برده شده است.

او گفت "تقریباً سه صد ولسوالی افغانستان که در زمان جنگ ها در آنجا ماین کشت شده بود، از وجود ماین پاکسازی شده است. هشتاد در صد کل ساحات ماین گذاری شده پاکسازی شده است".

زیانهای مداوم

افغانستان برای بیشتر از دودهه قربانی انفجار ماین های پنهان شده در زیرزمین بوده است. اگر چه شمار دقیق تمام قربانیان ماین در افغانستان مشخص نیست اما سازمان های ماین پاکی می گویند که دست کم ۴۶۰۰ نفر در اثر انفجار ماین کشته و بیشتر از ۱۸ هزار تن جراحت برداشته است.

بیشترین قربانیان ماین، ۹۲ در صد تمام موارد ثبت شده، مردان بوده اند.

دست کم ۴۷ در صد تمام قربانیان ماین در افغانستان، به گفته آقای حکیمی، کودکان اند.

اضافه بر زیانهای انسانی، ماین ها خسارات هنگفت مالی بر اقتصادی ملی و محلی در افغانستان برجا گذاشته است. هیچگونه آماری اما در باره رقم اینگونه خسارات مالی تا حال ارائه نشده است.

افغانستان، همچنان، صدها میلیون دالر کمک های جهانی را هزینه پاکسازی ماین ها کرده است.

بیشترین ماین های ضد پرسونل در افغانستان در زمان تجاوز اتحادجماهیر شوروی پیشین، ۱۹۷۹-۱۹۸۹، جابجا شد و گفته می شود که هیچ راهیاب/نقشه ای از مناطق ماین گذاری شده وجود ندارد.

افغانستان در سال ۲۰۰۳ به کنوانسیون اوتاوا پیوست و متعهد به عدم ساخت و استفاده از ماین و از بین بردن تمام ذخایر ماین شد.

هزاران کودک در افغانستان قربانی انفجار ماین شده است
هزاران کودک در افغانستان قربانی انفجار ماین شده است

  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG