لینک های دسترسی

Breaking News

لطیف الله محسود به پاکستان تحویل داده شد


محسود در ۱۵ ماه گذشته در بازداشت نیرو های امریکایی بود
محسود در ۱۵ ماه گذشته در بازداشت نیرو های امریکایی بود

منابع رسمی در پاکستان گفته اند در جمع سه زندانی تحویل داده شده از سوی نیرو های امریکایی به اسلام آباد، لطیف الله محسود، یکی از فرماندهان ارشد تحریک طالبان پاکستان شامل است.

مقامات پاکستانی از دو زندانی دیگر با نام های عزیز عرفات و جعفر یاد کرده اند، اما در مورد وابستگی و موقف آنان با تحریک طالبان پاکستان چیزی نگفته اند.

مقامات امریکایی نیز بدون ذکر نام زندانیان، این خبر را تایید کرده و گفته اند که این اقدام نیرو های امریکایی به عنوان بخشی از تلاش ها برای انتقال زندانیان غیرافغان از زندان بگرام به کشور های مربوط شان صورت می گیرد.

در همین حال نظیف الله سالارزی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت که لطیف الله محسود در بازداشت نیرو های افغان نبود و حکومت افغانستان در مورد تحویلدهی وی به پاکستان تحقیق می کند.

لطیف الله محسود سال گذشته در ولایت لوگر دستگیر شد و از آن زمان تا کنون در بازداشت نیرو های امریکایی بود. لطیف الله محسود فرد شماره دوم تحریک طالبان پاکستانی بود.

همکار استخبارات افغانستان

مقام های افغان پس از دستگیری محسود گفته بودند که وی با استخبارات افغانستان همکاری داشت و ریاست امنیت ملی افغانستان می خواست که با استفاده از وی در میان طالبان پاکستانی اعمال نفوذ کند.

سخنگوی سفارت ایالات متحده در اسلام آباد نیز گفته است که این سه تن پس از مشاورت ها میان ایالات متحده و پاکستان و دریافت تضمین های لازم که با آنان برخورد انسانی خواهد شد، به مقامات پاکستانی تحویل داده شدند.

حکومت افغانستان نیز از دیرباز خواستار رهایی و استرداد ملا برادر، یکی از رهبران ارشد طالبان افغان از زندان پاکستان بود. هرچند ملابرادر از قید پاکستان رها شد، اما به مقام های افغان تحویل داده نشد. مقام های پاکستانی گفته اند که ایالات متحده امریکا با تحویلدهی ملابرادر به حکومت افغانستان مخالفت دارد.

مزید بر این در سه سال اخیر چندین مقام دیگر طالبان افغان نیز از زندان های پاکستان رها شده اند، اما هیچ یکی از آنها رسماً به افغانستان تحویل داده نشده و محل بود و باش آنان در پاکستان نیز مجهول باقی مانده است.

انتقال زندانیان از گوانتانامو

از سوی دیگر وزارت دفاع ایالات متحده از انتقال شش زندانی از محبس نظامی گوانتانامو به یوروگوای خبر داده است.

خبرنامۀ وزارت دفاع ایالات متحده حاکی است که این افراد احمد عدنان عجم، علی حسین شعبان، عمر محمود فرج، عبدال بن محمد عبیس اورگی، محمد طه متان و جهاد دیاب نام دارند. هم اکنون ۱۳۶ زندانی دیگر در زندان گوانتانامو باقی مانده است.

در خبرنامه آمده است که بر اساس فرمان اجرایی ریاست جمهوری ایالات متحده هیأت مؤظف دوسیه های این شش تن را بررسی کرده و با درنظر داشت عوامل مختلف از جمله مسایل امنیتی، انتقال این افراد به یوروگوای منظور شده است.

انتقال زندانیان از محبس گوانتامو در پی تلاش های باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده برای بستن این زندان صورت می گیرد. آقای اوباما در مبارزات انتخاباتی دور نخست ریاست جمهوری خود گفته بود که این زندان را در آن بیشتر محبوسین بدون محاکمه و اتهامات رسمی زندانی اند، می بندد.

XS
SM
MD
LG