لینک های دسترسی

Breaking News

اولین آرشیف افغانستان جزء کتابخانه کانگرس امریکا شد


عکس ها، صداها و ویدیوها که اوضاع اففانستان را از زمان تجاوز اتحاد شوری سابق تا سال ۲۰۱۲، برملا می کند، در مدت هفت سال به زبان های پشتو، دری و انگلیسی برای بهره برداری تهیه گردیده است.

این آرشیف تاریخی معلومات با ارزش را درباره لحظات روزمره جهاد افغان ها علیه نیروهای شوروی سابق، مبازره علیه دهشت افگنی به رهبری ایالات متحده و موضوعات مهم داخلی اففانستان را ارائه میکند. این اسناد پر ارزش تو سط مرکز نشراتی افغان مستقر در کابل، به کتابخانه کانگرس ایالات متحده اهدا گردید.

دیوید ماو، سرپرست کتابخانه کانگرس ایالات متحده گفت "اکنون ما این آرشیف دیجیتلی را در کتابخانه کانگرس نگهمیداریم و در اتاق های مطالعه خود آنرا برای بهره برداری عامه آماده خواهیم ساخت."

در کتابخانه کانگرس میلیون ها نسخه های ویدیویی، صوتی، چاپی و سمبولیک آرشیف گردیده است. این دومین کتابخانه بزرگ در ایالات متحده محسوب میشود.

حاجی سید داود، رئیس مرکز نشراتی افغان میگوید یک کاپی از آرشیف که مبین بدبختی های دهه ها در افغانستان است به این کتابخانه سپرده است.

"این آرشیف، متشکل از ۱۲۰۰ ساعت ویدیو، ۳۵۷ ساعت صوت و ۹۴۶۵۵ قطعه عکس و سلاید میباشد. این همه از سی و چهار ولایت جمع آوری شده و سی موضوع را دربر میگیرد."

در جلسه که بدین مناسبت در کتابخانه کانگرس برگزار گردیده بود، تعدادی از اعضای پیشین و کنونی کانگرس ایالت متحده، نویسندگان، ژورنالیستان، دپلومات ها و محصلین افغان و امریکایی، بشمول وزیر تحصیلات عالی و اطلاعات و نماینده وزارت خارجه ایالات متحده، شرکت ورزیدند و برخی از آنان در مورد این گنجینه تاریخی خطابه های را ایراد کردند.

ستیفن اولسن، مسؤل شرکت تولیدات فرهنگی و تعلیمی، در جمع آوری، ترتیب و دیجیتل سازی مواد این آرشیف زحمت بیشتر کشیده است.

او در مورد اولین روزهای مستند سازی این اسناد در داخل افغانستان گفت که بعد از آغاز اولین هفته آموزشی، همکاران خود را با کمره های ویدیویی و عکاسی به مناطق مختلف افغانستان فرستاد تا نظریا ت جدید و صحنه های مشخص ویدیویی را نیز ثبت کنند.

رئیس مرکز نشراتی افغان به تلویزیون آشنا گفت، نسل جدید از این آرشیف با ارزش، برای نوشته های تحقیقاتی، به مثابه یک منبع تاریخی رایگان استفاده کرده میتوانند.

این اولین آرشیف از حوادث تاریخی افغانستان است که بگونه رسمی جز یک کتابخانه معتبر جهانی میگردد.

XS
SM
MD
LG