لینک های دسترسی

Breaking News

توجیه اوباما از جنگ لیبیا ونظرات پنجاه درصدی مخالف


توجیه اوباما از جنگ لیبیا ونظرات پنجاه درصدی مخالف
توجیه اوباما از جنگ لیبیا ونظرات پنجاه درصدی مخالف

براک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده طی بیانیۀ خود تلاش نمود تا بر دلایلی با درشتی اصرار ورزد که امریکا و متحدین آنرا وادار ساخت علیه تأسیسات نظامی معمرالقذافی حملات هوایی را انجام دهند.

وین وایت کارشناس منطقه در انستیتوت شرق میانه در واشنگتن میگوید آقای اوباما با صراحت کامل توانست پیام خود را درین بیانیه انتقال دهد.

اومی گوید "فکر میکنم در بیانیۀ شب گذشته آقای اوباما با بسیار مؤثریت توانست به آنعده موضوعاتی اشاره کند که چرا اقدام نظامی صورت گرفت."

اما این کارشناس امریکایی میگوید آنچه را اوباما و یا هیچ کسی برای مردم جواب داده نمیتواند، محدودۀ زمانی است که ایالات متحده و متحدین آن باید درگیر حملات و دخالت نظامی در آن کشور باشند.

یکی از دلایل عمدۀ منتقدین اوباما از دخالت در لیبیا بحران مالی داخلی ایالات متحده میباشد که آنها میگویند امریکا دیگر توانایی مصارف جنگ را ندارد. و آقای وایت میگوید آنها به اظهار چنین انتقاداتی ادامه خواهند داد – خصوصاً اگر مقاومت قذافی علیه حملات به طول انجامد.

با در نظرداشت وضع پیچیده در لیبیا و مقاومت قوای طرفدار قذافی، آقای وایت پیش بینی ناخوش آیندی دارد.

اوگفت "هر گونه دلیلی موجود است که قذافی برای مدت طولانی مقاومت خواهد کرد بخاطری که به اساس فیصله نامۀ ملل متحد نیرو های هوایی ائتلاف به طرفداری مخالفین استفاده شده نمیتواند."

او میگوید نیرو های قذافی با استفاده از مناطق مسکونی و پنهان شدن در بین غیر نظامیان عملیات قوای ائتلاف را دشوار تر میسازند.

آقای وایت میگوید فیصله نامۀ ملل متحد مانع اعزام عساکر خارجی در لیبیا میشود. و حتی اگر مسئله در شورای امنیت کشانیده شود، روسیه و چین آنرا رد خواهند کرد. او میگوید انتقال رهبری عملیات از ایالات متحده به پیمان ناتو، از مؤثریت آن می کاهد بخاطری که تجهیزات قوای هوایی امریکایی از خارق العادگی خاصی برخوردار میباشد.

منتقدین حکومت اوباما همچنان میگویند برگزیدن لیبیا از بین تمام کشور های شرق میانه غرض اجرای حملات هوایی، کار نادرستی است. اما این کارشناس امریکایی با مخالفت به این عقیده میگوید جرایمی را که قذافی طی سال ها مرتکب شده نسبت به دیگران متفاوت و شدیدتر است و علاوتاً مردم لیبیا نباید قربانی جبر و ستم رهبران سایر کشور های عرب شوند که با احتجاج کنندگان صلح آمیز دموکراسی طلب با گلوله و هاوان برخورد میکنند.

XS
SM
MD
LG