لینک های دسترسی

Breaking News

۲۴ محصل پوهنتون ننگرهار محکوم به حبس شد


سال گذشته یک تعداد از محصلین پوهنتون ننگرهار در حمایت از گروهای مخالف دولت افغانستان در نزدیک این پوهنتون مظاهره کرده بودند .
سال گذشته یک تعداد از محصلین پوهنتون ننگرهار در حمایت از گروهای مخالف دولت افغانستان در نزدیک این پوهنتون مظاهره کرده بودند .

چندی پیش ۲۴ تن از محصلین پوهنتون ننگرهار به دلیل پرداخت‌نشدن بدل اعاشه مظاهره کرده بودند که برخی از آنان به حمایت از داعش و طالبان مسلح شعار می‌دادند و پرچم‌های این گروه را بلند کرده بودند. سپس حکومت در پیوند به این رویداد ۳۱ محصل را بازداشت کرد.

بر اساس اظهارات دفتر مطبوعاتی ولایت ننگرهار، محکمۀ علنی این افراد عصر روز گذشته به ریاست قضاوتمند عبدالولی قاضی‌زاده رئیس محکمۀ استیناف ولایت ننگرهار دایر شد.

در بین محصلین بازداشت‌شده، ۲۱ تن به اتهام تبلیغات ضد دولتی بر اساس ماده هفتم قانون اساسی و مادۀ ۱۴۴ قانون جزای افغانستان هر کدام به پنج ماه زندان و جریمۀ نقدی محکوم گردیدند که از زمان گرفتاری آنان محاسبه می‌گردد.

در این محکمۀ علنی یک تن به اتهام ارتباط با حزب‌التحریر بر اساس مادۀ ۱۹ قانون جرایم تروریستی به دو سال حبس تنفیذی محکوم گردید.

هم‌چنان یک محصل دیگر به دلیل تبلیغات ضد دولتی بر اساس مادۀ هفتم قانون جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی و مادۀ ۱۴۴ قانون جزا به سه ماه و ۲۰ روز حبس تنفیذی محکوم شد و یک تن دیگر بر اساس اسناد و شواهد به دست آمده به ارتباط تبلیغات ضد دولتی، بر اساس مادۀ هفتم قانون جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی به یک سال و شش ماه حبس تنفیذی محکوم گردید. مدت حبس این افراد نیز از زمان گرفتاری محاسبه می‌شود.

هفت محصل دیگر که به ارتباط بی‌احترامی به بیرق ملی و عضویت گروه‌های مخالفین مسلح، بازداشت گردیده بودند، به دلیل نبود اسناد و شواهد مؤثق بر بنیاد ماده ۲۵ قانون اساسی و مادۀ چهارم قانون جزا برائت گرفتند؛ اما به ارتباط تبلیغات ضد دولتی بر اساس مادۀ هفتم قانون جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی و مادۀ ۱۴۴ قانون جزا هر کدام به پنج ماه حبس تنفیذی محکوم گردیدند.

هیأت قضایی جلسۀ علنی گفتند که شماری از بازداشت‌شده‌گان به تعقیب عدلی نیز معرفی شدند.

به گفتۀ هیأت قضایی، حکم محکمه در ارتباط به مجرمین نهایی نیست و آنان می‌توانند به محکمه دیگر مراجعه کنند.

از سوی دیگر روز گذشته امنیت ملی افغانستان یک استاد شرعیات پوهنتون کابل را نیز بازداشت کرد.

این استاد پوهنتون ملا امام مسجد نزدیک لیلیۀ پوهنتون کابل نیز بود و گفته می‌شود که او به اتهام تبلیغات تندروانه و افراط‌گرایی بازداشت شده است.

XS
SM
MD
LG