لینک های دسترسی

Breaking News

ده ها والی و ولسوال طالبان در ۲۰۱۴ کشته شد


حکومت افغانستان می گوید که در ۲۰۱۴ حدود ۸۰۰۰ جنگجوی طالب را از بین برده است
حکومت افغانستان می گوید که در ۲۰۱۴ حدود ۸۰۰۰ جنگجوی طالب را از بین برده است

بر اساس یافته های یک موسسۀ امریکایی، گروه طالبان مرگبارترین سال را پشت سر گذاشت اما توانمندی جنگی این گروه تضعیف نشده است.

ژورنال جنگ طویل (لانگ وار ژورنال) گزارش داده است که در سال ۲۰۱۴ دست کم ۳۴ والی و ولسوال نام نهاد طالبان در ۱۷ ولایت افغانستان از میدانهای جنگ حذف شدند.

بر اساس این گزارش، چهار ولسوال طالبان از سوی نیروهای امنیتی افغان دستگیر شد و ۲۹ تن دیگر در جریان نبرد یا در بمباردمان هوایی هلاک گردید.

در میان کشته شدگان هفت والی نام نهاد طالبان بود که برای ولایات بدخشان، کنر، هرات و کندهار گماشته شده بودند.

حدود ۵۷٪ تلفات گزارش شده در عملیات نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان؛ ۲۰٪ در بمباری های نیروهای بین المللی؛ ۳٪ در منازعات درونی گروه طالبان و ۳٪ در نتیجه خیزش های مسلحانه مردمی به میان آمد.

مقام های حکومت افغانستان ماه گذشته از تسلیم شدن والی نام نهاد طالبان برای ولایت جوزجان همراه با ده ها جنگجوی تحت فرمان اش به دولت خبر دادند.

رهبری سالم

بل روگیرو، مدیر مسؤول ژورنال جنگ طویل به وبسایت دری/پشتو صدای امریکا گفت که با جود تلفات سنگین در رده های میانی فرماندهی طالبان، رهبری ارشد این گروه در پاکستان مصؤون باقیمانده است.​

منبع معلومات: ژورنال جنگ طویل (لانگ وار ژورنال)
منبع معلومات: ژورنال جنگ طویل (لانگ وار ژورنال)

آقای روگیرو گفت "طالبان توانسته اند که خلاها در رهبری محلی یعنی ولسوال ها، والی ها و دیگر مقام ها را به زودی پر کنند و توانمندی جنگی شان را حفظ کرده اند".

به باور این کارشناس مسایل جنگ، استراتیژی کشتن مقام های میان رتبۀ طالبان "مؤثر ثابت نشده" چون پس از حذف طالبان، حکومت افغانستان و نیروهای بین المللی نتوانسته اند که بدیل های بهتری محلی را ابقا کنند.

بر مبنای آمار وزارت داخله افغانستان، در سال ۲۰۱۴ حدود ۸۰۰۰ جنگجوی شورشی از سوی نیروهای امنیتی افغان و خارجی از پا در آمد. اما طالبان این رقم را رد کرده و مدعی اند که هزاران منسوب امنیتی و دفاعی افغان را از پا در آورده اند.

حکومت افغانستان شمار تلفات نیروهای دولتی را در سال گذشته میلادی گزارش نداده است، اما رسانه های غربی از قول مقام های امنیتی افغان این رقم را حدود ۵۰۰۰ نفر تخمین کرده است.

اضافه بر کشتن نظامیان افغان و خارجی، طالبان دیگر کارمندان دولت افغانستان را هم هدف حملات مرگبار قرار داده اند. مزید بر آن سازمان ملل مسؤولیت کشتار هزاران غیرنظامی افغان را نیز به طالبان نسبت می دهد.

XS
SM
MD
LG