لینک های دسترسی

Breaking News

فراغت ده ها قابله ازمکتب قابلگی بامیان


فیروزالدین فیروز، وزیر صحت افغانستان در جمع از تازه فارغ شدگان مکتب قابلگی ولایت بامیان
فیروزالدین فیروز، وزیر صحت افغانستان در جمع از تازه فارغ شدگان مکتب قابلگی ولایت بامیان

چهل وپنج قابله از ولایات بامیان، غور و دایکندی، از یک دوره آموزشی دوساله مکتب قابلگی بامیان سند فراغت به دست آوردند.

مسئوولین وزارت صحت عامه افغانستان با ابراز امیدواری می گویند که با فراغت این قابله ها میزان مرگ و میر اطفال و مادران در ولایات غور، بامیان ودایکندی کاهش خواهد یافت.

این مسئوولین می گویند که رشد فعالیت قابله ها در روستا های دور دست افغانستان وایجاد زمینه های تحصیلی برای بانوان در رشته قابلگی از اهداف مهم وزارت صحت عامه افغانستان است تا هیچ زن درزمان ولادت تلف نشود.

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان درمراسم فراغت این قابله ها گفت "کاری را که قابله در یک مرکز صحی انجام می دهد به مراتب بهتر است از کار یک داکتر نسایی ولادی است و تلاش می کنیم مراکز که نیاز به قابله های بیشتری دارند در آن مراکز صحی قابله و داکتر نسایی ولادی استخدام شوند".

وزیر صحت عامه افغانستان افزود که با فراغت این قابله ها تأثیرات مثبت بر جلوگیری از مرگ ومیر مادران و اطفال دربخش های از آن ولایات بوجود خواهد آمد.

مسئوولین وزارت صحت عامه افغانستان می گویند که نظر به امنیت موجود در بامیان، وضعیت خدمات صحی نسبت به سایر ولایات بهتر است اما نیازمندی مردم به عرضه خدمات صحی باکیفیت بالا می باشد.

وزارت صحت می گوید مادران حامله، در مقایسه با داکتر نسایی ولادی، نیاز بیشتر به قابله های مسلکی دارند.
وزارت صحت می گوید مادران حامله، در مقایسه با داکتر نسایی ولادی، نیاز بیشتر به قابله های مسلکی دارند.

شماری از قابله های جامعه که امروز ازمکتب قابلگی بامیان فارغ شده اند درمصاحبه ای بارادیو آشنا صدای امریکا می گویند که تلاش خواهند کرد ازمرگ و میر زنان و اطفال در ساحات کاری شان جلوگیری شود.

زرمینه یکی از فارغین ولایت غور می گوید که مرگ یک مادر درزمان ولادت طفلش، سبب شد تا وی علاقه مند فراگیری مسلک قابلگی شود.

خانم زرمینه می گوید "درولایت غور دسترسی مردم به ویژه زنان و اطفال به خدمات صحی خیلی اندک است، روزیکه یک مادر در جریان ولادت جانش را از دست داد تصمیم گرفتم با فراگیری درس قابلگی، اندک ترین کمک برای زنان انجام دهم و حالا می خواهم که در روستایم که ولسوالی لعل وسرجنگل غور است کارنمایم".

مکتب قابلگی بامیان حدود ۱۲ سال قبل به همکاری بنیاد انکشافی آغا خان و کمک مالی ایالات متحده امریکا و کشور فرانسه ایجاد شده است.

تا کنون ازاین مکتب ۱۳۲ قابله فارغ شده اند. با آنکه مسئوولین وزارت صحت عامه می گویند از صد مرکز صحی در بامیان هیچ یکی ازآنان بدون قابله نیستند؛ اما، عدم رعایت قرار داد عرضه خدمات صحی، ازسویی شماری از موسسات ارائه کننده خدمات صحی در بامیان ازچالش های عمده فراروی دسترسی مردم به این خدمات محسوب می شود.

عرصۀ ناکافی خدمات صحی

محمد طاهر زهیر والی بامیان می گوید که شماری از موسسات که در این ولایت خدمات صحی ارائه می کنند درزمان داوطلبی پایین ترین نرخ را می دهند و بعد از آغاز به فعالیت خدمات درست صحی ارائه نمی کنند.

والی بامیان می گوید"وزارت صحت عامه باید جدی بگیرد و به موسسات که خلاف قرار داد کارمی کنند فشار آورده شود تا خدمات صحی در این ولایت بهبود یابد."

فاطمه احمدی یکی از باشندگان ولایت بامیان می گوید که عرضه خدمات صحی در این ولایت از کیفیت پایین برخوردار است و هیچ مرکز صحی به صورت معیاری فعالیت نمی کند.

خانم احمدی می افزاید:" هنوز هم محلات زیادی از روستاهای ما مرکز صحی ندارند، دوا و داکتر وجود ندارد، امکانات خیلی کم است و مردم نیاز به قابله دارند، ما از وزارت صحت عامه می خواهیم تا به مشکلات مردم در این بخش که خیلی حیاتی است رسیدگی شود".

مسئوولین وزارت صحت عامه می گویند که تلاش های همه جانبه جهت رفع مشکلات موجود درعرصه بهبود خدمات صحی در افغانستان جریان دارد.

در ولایت بامیان اکنون بیش از ۱۰۰ مرکز صحی به شمول چهار شفاخانۀ فعال است؛ اما، اکثریت باشندگان این ولایت از عرضه پایین خدمات صحی ناراض هستند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG