لینک های دسترسی

Breaking News

ملاله یوسفزی: آموزش یگانه راه حل است


ملاله یوسفزی، شانزده ساله، پس از آنکه ۹ ماه پیش در دره سوات پاکستان توسط افراد وابسته به گروه طالبان از سمت چپ ناحیه سر به ضرب گلوله شدیداً زخمی شد، برای نخستین بار در یک محفل بزرگ سخنرانی نمود.

ملاله هنگام رفتن به مکتب مورد حمله قرار گرفت. او که در مجمع ملل متحد برای جوانان سخنرانی نمود، گفت که صلح برای آموزش یک نیازمندی مهم است.

ملاله گفت که در بسیاری از مناطق جهان و بویژه پاکستان و افغانستان دهشت افگنی، جنگ و درگیری ها سبب شده تا کودکان به مکتب نروند. ملاله اضافه کرد که تندروی در افغانستان زندگی بسیاری از مردم را تحت شعاع قرار داده است.

حضور ملاله یوسفزی با استقبال گرم منشی عمومی ملل متحد و بیش از ۵۰۰ جوان که از سراسر جهان برای شنیدن سخنرانی او در مجمع جوانان ملل متحد آمده بودند، روبرو شد.

ملاله از داکتران و پرستاران پاکستانی و بریتانیایی که جان او را نجات دادند، نیز سپاسگذاری نمود.

ملاله یوسف زی گفت که به مبارزه اش برای حق آموزش دختران ادامه خواهد داد. ملاله گفت: "دهشت افگنان فکر کردند که شاید بتوانند اهداف ام را تغییر داده و مانع رسیدن به آرزو هایم گردند. اما هیچ چیزی در زندگی ام تغییر نکرد بجز اینکه ضعف، هراس و نا امیدی جایش را به توانایی، قدرت و شجاعت سپرد."

مبارزه با بی سوادی

ملاله همچنین گفت که او در پی انتقام از کسانیکه به او حمله نموده اند، نیست و حتی اگر در دست اش اسلحه باشد و طالبی که به او حمله نموده در مقابل اش قرار بگیرید، به او شلیک نخواهد کرد.

ملاله در عوض خواستار مبارزه جهانی در برابر بی سوادی، فقر و دهشت افگنی شد. او گفت: "بیاید کتاب ها و قلم های خود را برداریم چون اینها قویترین اسلحه ماست. یک کودک، یک معلم، یک قلم، و یک کتاب می تواند جهان را تغییر دهد. آموزش یگانه راه حل است."

بان کی مون منشی عمومی ملل متحد که نیز درین محفل حضور داشت گفت که 57 میلیون کودک در سراسر جهان از رفتن به مکتب محروم می باشند. آقای مون گفت که بیشتر این کودکان در مناطق جنگ زده بسر میبرند و اکثر شان دختران می باشند.

منشی عمومی ملل متحد روز جمعه ۱۲ جولای را روز ملاله نامید. او گفت طالبان ملاله را بخاطر عزم او برای آموزش مورد حمله قرار دادند. بان کی مون افزود: "با حمله به ملاله، تندروان نشان دادند که از چیزی که بیشتر از همه هراس دارند، یک دختر با یک کتاب است."

ملاله همچنین یک درخواست تقاضا برای آموزش رایگان و اجباری کودکان در همه نقاط جهان را برای منشی عمومی ملل متحد تسلیم نمود. این درخواست توسط ۴ میلیون نفر به امضا رسیده است.

سم ویتنگهم، یکی از جوانان اشتراک کننده در سخنرانی ملاله که از بریتانیا آمده بود، گفت که شجاعت ملاله برای او الهام بخش است.

سخنرانی ملاله در مقر ملل متحد با تجلیل از شانزدهمین زاد روزش به پایان یافت.
XS
SM
MD
LG