لینک های دسترسی

Breaking News

تقاضای بازنگری صدور ویزه به ملالی جویا


ملالی جویا درپی انتقاد شدید در جلسه اولین ولسی جرگه افغانستان با الفاظی تند شماری از اعضای ولسی جرگه را مورد انتقاد را قرار دارد.
ملالی جویا درپی انتقاد شدید در جلسه اولین ولسی جرگه افغانستان با الفاظی تند شماری از اعضای ولسی جرگه را مورد انتقاد را قرار دارد.

اتحادیۀ آزادی مدنی امریکاییان، مرکز پِن امریکن و اتحادیۀ استادان پوهنتون های امریکایی بر هیلری کلنتن، وزیر خارجۀ ایالات متحده و جنیت ناپولیتانو، وزیر امور امنیت داخلی ایالات متحده طی نامۀ مشترک تاکید ورزیده اند تا درمورد تصمیم صدور ویزه امریکا به ملالی جویا بازنگری صورت گیرد.

ملالی جویا، عضو سابق پارلمان افغانستان، نویسنده و فعال حقوق بشر است که به علت عدم صدور ویزه به وی از سوی سفارت امریکا در کابل نتوانست سفر سه هفته یی خود را به آن کشور انجام دهد.

اتحادیۀ آزادی مدنی امریکاییان از جملۀ سه ارگانی است که خواهان بازنگری روی صدور ویزه به این فعال امور زنان افغانستان شده است.

در این نامه که عنوانی وزیر خارجۀ ایالات متحده نوشته شده آمده است که چون ملالی جویا یک فعال امور زنان است، امریکایی ها نباید فرصت دیدار و شنیدن سخنان وی را از دست دهند.

آنها بر وزارت خارجۀ ایالات متحده امریکا تاکید ورزیده اند تا به خانم جویا اجازه داده شود از امریکا بازدید نماید.

خانم جویا قرار بود برای سخنرانی روی نوشتۀ خاطراتش تحت عنوان "یک زن میان جنگسالاران" به امریکا سفرنموده و در آن مورد سخنرانی نماید.

کاری نیلسن، رئیس اتحادیۀ استادان پوهنتون های امریکایی در نامۀ مشابه یی به وزارت خارجه و وزارت امور امنیتی ایالات متحده گفته است که: " آیا به تصور من مستمعین امریکایی از فرصت صحبت با اولین زن عضو پارلمان افغانستان و زنی که تصویرش در فهرست ۱۰۰ نفری که بیشترین موثریت را در جهان دارند، استقبال می کند؟ من با تاکید می گویم " بلی".

آقای نیلسن منع صدور ویزه به خانم جویا را احمقانه، خجالت آور دانست و گفت این کار توهین به آزادی اکادمیک و آزادی بیان است. وی خواست تا این تصمیم برگردادنده شود.

آژانس خبررسانی اتحادیه خبری بین المللی یا" یو پی آی" در مقاله یی نوشته است، حمایت کنندگان ملالی جویا میگویند جای تعجب است که وی از سال ۲۰۰۶ بدینسو به صورت متواتر از ایالات متحده دیدن به عمل آورده است.

آژانس خبری "یو پی آی" نگاشته است که وزارت خارجه از ارائۀ جزئیات در رابطه با صدور ویزه به خانم جویا خود داری نموده است.

اما نیکولی تامپسن سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا میگوید: " خانم جویا میتواند برای اخذ ویزه دوباره درخواست نماید."

اما وژمه فروغ، فعال امور زنان و عضو هیأت اجرایوی زنان افغانستان درصحبت با صدای امریکا گفت که خانم جویا کوشش مینماید تا به هر مسئله جنبه سیاسی ارائه کند.

گفتگو با وژمه فروغ را بشنوید.

ملالی جویا درپی انتقاد شدید در جلسه اولین ولسی جرگه افغانستان با الفاظی تند شماری از اعضای ولسی جرگه را مورد انتقاد را قرار دارد که به گفته اعضای ولسی جرگه سخنان خانم جویا توهین آمیز بوده است.

XS
SM
MD
LG