لینک های دسترسی

Breaking News

کاهش بی پیشینۀ بیماری ملاریا در افغانستان


واقعات بیماری ملاریا در یک دهۀ گذشته در افغانستان به گونۀ چشمگیری کاهش یافته است.

به اساس ارقام وزارت صحت عامۀ افغانستان، یک نوع خطرناک ملاریا که به نام فالسیپارم یاد میشود، تا ۸۹ در صد و نوع دیگر آن که ویواکس نام دارد، ۷۲ در صد کاهش یافته است.

ملاریا و لشمانیا دو نوع بیماری خطرناک است که سالانه تعدادی زیادی از افراد را در افغانستان مصاب می سازد.

ثریا دلیل وزیر صحت عامه افغانستان امروز به مناسبت روز جهانی صحت در کابل گفت "وزارت صحت عامه افتخار آن را دارد که اعلان نماید که ملاریا را در ولایات خوزه شمالشرق، شمال و غرب کشور به طور قابل ملاحظه کاهش داده و نزدیک به محو کامل ملاریای نوع فالسیپارم در افغانستان است."

داکتر واسع سلطانی در مورد مشخصات این نوع ملاریا به رادیو آشنا معلومات داده گفت "ملاریایی فالسیپارم یک نوع بسیار خطرناک است که به سیستم دماغ می رود، سیستم اعصاب را مصاب می سازد که مریض اکثرآ به کوما می رود که اگر تداوی به زودی صورت نگیرد سبب مرگ مریض می شود."

داکتر سلطانی گفت بیماران مصاب این نوع ملاریا یک روز پس از ابتلأ به مکروب تب میکنند و این نوع هم در مناطق گرم بیشتر شیوع دارد.

وزیر صحت عامه افغانستان در محفلی به مناسبت روز جهانی صحت گفت در سال ۲۰۱۲ بیش از سیصد و نود هزار واقع ملاریا در سراسر افغانستان ثبت شده بود که از این میان دوازده صد و سی و یک واقعه از نوع مالاریای فالسیپارم که نوع کشنده ملاریا است گزارش شد و بیش از پنجاه و سه هزار ششصد واقعه از نوع ویواکس گزارش شده بود.

مبارزه با لشمانیا (سالدانه)

وزیر صحت عامه همچنان میگوید مرض سالدانه و یا لشمانیا از بیماری های دیگری است که سالانه سی تا چهل هزار واقعۀ جدید آن در افغانستان به ثبت می رسد و تعدادی زیادی از افراد را مصاب می سازد.

اما خانم دلیل گفت برای کنترول مرض سالدانه یا لشمانیا بودجه کافی در اختیار ندارند.

ریچارد پیپرکارن نماینده سازمان صحی جهان در مراسم امروز از کاهش واقعات ملاریا در افغانستان استقبال کرد اما گفت هنوز هم ولایاتی وجود دارد که هشتاد در صد تمام واقعات در آن به ثبت رسیده و نیاز است که اقدمات مؤثری برای کنترول ملاریا در این ولایات روی دست گرفته شود.

آقای پیپرکارن می گوید "مهمتر از همه این که واقعات فالسیپارم از ۲۰ فیصد در سال ۲۰۰۲ به پنج در صد در سال ۲۰۱۳ رسیده است، گزارش ها همچنان نشان میدهد که بیشتر از هشتاد در صد واقعات تایید شده ملاریا در ولایات کنر، ننگرهار، لغمان، خوست و زابل به ثبت رسیده است."

نماینده سازمان صحی جهان میگوید در سال ۲۰۱۳ در شش ولایت سمنگان، هرات، پروان، کندز، نیمروز و پنجشیر هیچ واقعه ملاریای نوع فالسیپارم گزارش نشده است.

از روز جهانی صحت امسال تحت شعار" موجودات کوچک: خطر بزرگ" تجلیل به عمل آمد که هدف اساسی آن بلند بردن آگاهی مردم در مورد امراضی که توسط ناقلین و حشرات به انسان سرایت میکند می باشد.

امراض ناقله عبارت از دسته ای از امراض است که توسط حشراتی مانند پشه ها، مگس ها و دیگر حشرات به انسان ها انتقال می یابد.

حشرات ناقل امراض بیشتر در محیط های آلوده، آب های کثیف و راکد رشد می کنند.

به اساس ارقامی که سازمان صحی جهان ارایه میکند یک بر ششم تمام بیماری ها و معیوبیت های جهان به سبب امراض ناقله بوده و اضافه تر از نیم نفوس جهان در معرض خطر امراض ناقله قرار دارند.
XS
SM
MD
LG