لینک های دسترسی

Breaking News

نوری المالکی، انتخاب صدراعظم جدید را پذیرفت


مالکی از نامزدی اش برای احراز کرسی صدارت منصرف شد
مالکی از نامزدی اش برای احراز کرسی صدارت منصرف شد

حکومت ایالات متحده تصمیم صدراعظم عراق را مبنی بر کنار رفتن او از قدرت تقدیر کرد و این اقدام او را یک نقطه عطف برای انتقال مسالمت آمیز قدرت خوانده است.

مقامات امریکایی میگویند که این اقدام منجر به تقویت اتحاد عراقی ها در برابر تهدید امنیتی گروه تندرو دولت اسلامی خواهد شد.

نوری المالکی، پس از تلاش ها برای باقی ماندن در قدرت، ناوقت پنجشنبه حیدر العبادی را به حیث صدراعظم جدید عراق پذیرفت و جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا این اقدام را یک تصمیم مهم وپراهمیت خواند.

آقای کری بیان داشت که ایالات متحده امریکا آماده همکاری با دولت جدید عراق درمقابله با تهدید دولت اسلامی عراق می باشد و از سایر کشور نیز می خواهد تا در این راستا همکارباشند.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی باراک اوباما، رئيس جمهور ایالات متحده در تائید سخنان کری گفت که ایالات متحده متعهد به همکاری قوی با عراق و مردم آن کشورمی باشد.

ادامه کمک به عراقی ها

رئیس جمهور اوباما روز پنجشنبه ادامه کمک های بشری این کشور را به مردم عراق وعده داد که با تهدید پیشروی های گروه تندرو دولت اسلامی رو به رو است.

آقای اوباما به خاطر کاهش خطر کشتار عام هزاران عراقی که در قله های کوه گیر مانده بودند، مورد ستایش قرار گرفت. باآنهم او وضعیت در سراسر عراق را وخیم خوانده است.

با این حال، اداره رئیس جمهور اوباما خبر می دهد که حملات هوایی مشخص و محدود ایالات متحده امریکا برای حفاظت دیپلومات ها و تأسیسات امریکایی ادامه خواهد داشت و واشنگتن فراهمی کمک های نظامی خود را برای نیروهای عراقی و کُردی در مبارزه علیه تندروان دولت اسلامی افرایش داده است.

در همین حال، نوری المالکی همراه با جانشین خود بعد از ترک قدرت در تلویزیون دولتی عراق ظاهر شد. فشار های زیاد داخلی و خارجی آقای مالکی را وادار ساخت تا از قدرت کناره گیری کرد.

او گفت:"امروز در حضور شما و به منظور تسهیل روند سیاسی و تشکیل حکومت جدید، در برابر داکترحیدر العبادی از نامزدی خود منصرف شوم."

آقای مالکی به خاطر افزایش تنش های فرقه یی در عراق هدف انتقاد شدید قرار گرفته و سنی ها ادعا می کنند که آنان از لحاظ داشتن قدرت سیاسی در حاشیه زده شده اند. شماری دلیل افزایش نفوذ تندروان دولت اسلامی را نیز پالیسی های به اصطلاح منزوی کنندۀ آقای مالکی می دانند.

نوری المالکی، دررسیدن به یک توافق با واشنگتن برای حفظ شرایط باقی ماندن نیروهای نظامی امریکایی درآن کشور فراتر از سال2011 ، ناکام شد.

انتخاب حیدر العبادی از سوی ایالات متحده امریکا ، اورپا وایران حمایت شده اما باراک اوباما واضحاً بیان کرد که آینده عراق به خود عراقی های تعلق دارد.

او افزود:"از همه مهمتر ما بر عراقی ها اصرار می ورزیم تا متحد شده و در تشکیل یک حکومت همه شمول تحت رهبری عبادی گردهم آیند."

فرانسه و بریتانیا نیز کمک های بشردوستانه برای اقلیت های عراقی که به دلیل خشونت ها بیجا شده اند و سلاح برای شبه نظامیان کُرد که در تلاش مبارزه با شبه نظامیان تندرو دولت اسلامی می باشند، تعهد کرده اند.

آزمون های آینده در عراق

صدراعظم جدید عراق با آزمون های بزرگی چون احیای وحدت ملی پس از درگیری های ماه های اخیر مواجه می باشد.

او ابراز اطمینان کرد که عراقی ها برای مبارزه با افراط گرایانی که مرگ و نابودی را در پی داشته اند، متحد می شوند.

برخی از کارشناسان ارشد استخباراتی ایالات متحده در امور دهشت افگنی، نه تنها گروه دولت اسلامی را شدیداً جنگجو خوانده و گفته اند که این گروه کاملاً تمویل شده است.

به باور آنان این گروه نه تنها متمایل به حکومتداری در مناطق تحت اداره خود اند بلکه می خواهند ایالات متحده و اروپا را نیز هدف حملات قرار دهند.

گروه دولت اسلامی، ریشه در یک گروه دیگر موسوم به القاعده در عراق نیز دارد. القاعده در عراق که با وجود عملیات جاری ایالات متحده امریکا هنوز هم حیات دارد. نفوذ آن کاهش یافته اما کاملاً از بین نرفته است.

گزارش: صدای امریکا
برگردان: رویا زمانی

XS
SM
MD
LG