لینک های دسترسی

Breaking News

نامهای قربانیان جنگ افغانستان در حافظه یک مرد


ران وایت با یک عسکر اردوی ملی افغان
ران وایت با یک عسکر اردوی ملی افغان

یک مرد امریکایی نام و رتبه حدود ۲۲۰۰ نظامی امریکایی کشته شده در افغانستان را، حفظ کرده است.

ران وایت، یک سرباز پیشین امریکایی نام و رتبه و سایر مشخصات حدود ۲۲۰۰ نظامی امریکایی کشته شده در جنگ افغانستان را حفظ کرده است.

وایت در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ برندۀ رقابتهای نیروی حافظه در ایالات متحده شد. پس از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، وایت به ارتش امریکا پیوست و یک دوره ماموریت نظامی را در افغانستان در سال ۲۰۰۷ تکمیل کرد.

قرار است وایت فهرست این سربازان را روز سه شنبه آینده در دیواری به ارتفاع پانزده متر – شبیه آبدۀ جنگ ویتنام- درج کند. این آبده در شهر سان انتونیوی ایالت تکزاس ایالات متحده، بنا خواهد شد.

اضافه بر تلفات سربازان امریکایی، حدود ۱۱۰۰ سرباز سایر کشور های ناتو نیز در جنگ به رهبری ایالات متحده در افغانستان کشته شده اند. در مجموع بیشتر از ۳۲۵۰ نظامی خارجی در افغانستان در بیش از یک دهۀ گذشته کشته شده اند.

شمار زیادی از نظامیان خارجی در انفجار بم های تعبیه شده و حملات انتحاری، جان باخته اند. گفته می شود که هزاران نظامی دیگر در جنگ افغانستان مجروح و معیوب گردیده است.

قربانیان بی نام افغان

بر اساس آمار سازمان ملل تنها در شش سال گذشته حدود پانزده هزار غیرنظامی افغان در اثر خشونت های مسلحانه در افغانستان، هلاک شده اند. سازمان ملل می گوید که آمار تلفات غیرنظامیان افغان را که پیش از سال ۲۰۰۷ در جنگ کشته شده اند، در اختیار ندارد.

اگرچه آمار دقیق از تلفات نیرو های امنیتی ملی افغان و شورشیان مخالف در دست نیست، اما گمان می رود که ده ها هزار جنگجوی مخالف و هزاران سرباز افغان نیز در این جنگ هلاک گردیده اند.

ادارات امنیت ملی افغانستان که منبع اساسی معلومات در مورد تلفات سربازان افغان اند تا کنون آمار دقیق و مشخصی را در مورد شمار، هویت و سایر مشخصات نظامیان کشتۀ شدۀ افغان در اختیار عامه قرار نداده است.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG