لینک های دسترسی

Breaking News

جغرافیای کنترول طالبان در افغانستان


نقشه لانگ وار ژورنال: بیشتر از ۳۰ ولسوالی در تصرف طالبان است
نقشه لانگ وار ژورنال: بیشتر از ۳۰ ولسوالی در تصرف طالبان است

وزارت داخله افغانستان می گوید که فقط چهار ولسوالی در تصرف طالبان است اما یک سازمان دیگر این شمار را بیشتر گزارش داده است.

یک نهاد تحقیقاتی مستقر در واشنگتن دی سی با استناد به گزارش های خبری، اظهارات مردم و اعلامیه های طالبان بیشتر از سی ولسوالی را در نقشهء افغانستان برجسته نموده که گفته می شود در تصرف طالبان است.

لانگ وار ژورنال (ژورنال جنگ طویل) همچنان ۳۶ ولسوالی دیگر را در این نقشه نشانی نموده و بیان داشته است که آن مناطق نه در تصرف دولت افغانستان و نه هم تحت کنترول طالبان است.

بر مبنای آمار و معلومات ارائه شده در این نقشه، حضور و نفوذ گروه طالبان در یک یا دو موقعیت جغرافیایی در افغانستان محدود نیست. طالبان یا با اعمال کنترول یا با سقوط حاکمیت دولت در بخش هایی از ولایات چون بدخشان، هرات، ننگرهار، کندهار و غزنی در هر گوشهء افغانستان فعال ترسیم شده اند.

این نقشه در رسانه های مطرح امریکایی چون نیویارک تایمز به نشر رسیده است اما صحت و ثقم آن تایید یا رد نشده است.

طالبان در نقشه حاکمیت در افغانستان
طالبان در نقشه حاکمیت در افغانستان

از آنجا که طالبان اکثراً ادعاهای اغراق آمیز موفقیت و واردنمودن تلفات به مخالفین شانرا می کنند، استناد لانگ وار ژورنال به اعلامیه های این گروه مبنی بر تصرف و کنترول ولسوالی ها بسیار دقیق دانسته نمی شود.

فقط چهار ولسوالی

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان ضمن رد معلومات ارائه شده در نقشهء لانگ وار ژورنال به صدای امریکا گفت که فقط چهار ولسوالی در زمان حاضر در تصرف طالبان است.

به گفته آقای صدیقی دو ولسوالی (دیشو و باغران) در ولایت هلمند، یک ولسوالی در ولایت زابل (خاک افغان) و یکی هم در ولایت غزنی (اندړ) در کنترول مخالفین مسلح حکومت افغانستان است.

سخنگوی وزارت داخله افغانستان شمار ولسوالی های که نه در تصرف دولت و نه در کنترول طالبان است را مشخص نساخت اما گفت که شماری از ولسوالی ها با”انواع مختلف تهدیدها“ مواجه است.

با آنکه ماه گذشته طالبان در یک اقدام خارق العاده شهر کندز را برای چند روز در تصرف خود درآوردند، اما آقای صدیقی گفت که نیروهای امنیتی با وارد نمودن تلفات سنگین به نیروهای دشمن کندز را به زودی در کنترول دولت درآورد.

پس از خروج هزاران نظامی خارجی از افغانستان مسوولیت دفاعی و فرماندهی جنگ با طالبان به نیروهای افغان واگذار شده است. برای بازگیری کندز اما نیروهای امریکایی اضافه بر بمباری بر مواضع جنگجویان طالب به متحدین افغان شان اطلاعات، مشورتهای سوق الجیشی و ابزار جنگی فراهم کردند.

رئیس جمهوری ایالات متحده هم در این ماه از باقی گذاشتن ۹۸۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان تا آخر سال ۲۰۱۶ خبر داد تا ضمن فراهم آوری آموزشها و منابع به نیروهای افغان، بقایای دهشت افگنان در این کشور را از بین ببرند.

XS
SM
MD
LG