لینک های دسترسی

Breaking News

گروسمن: حضور امریکایی ها - تکرار نکردن اشتباهات ۱۹۹۰


مارک گروسمن میگوید که امریکا نمیخواهد اشتباهات دهۀ 1990 را تکرار نموده و افغانستان را تنها بگذارد
مارک گروسمن میگوید که امریکا نمیخواهد اشتباهات دهۀ 1990 را تکرار نموده و افغانستان را تنها بگذارد
مارک گروسمن، فرستاده پیشین ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان می گوید که امضای توافقنامه دوجانبه امنیتی و دفاعی بین کابل و واشنگتن را بخاطر حضور دراز مدت نیروهای امریکایی در افغانستان یک امر مهم است.

او افزود که موجودیت نیروهای امریکایی می تواند از تکرار حوادث سال های ۱۹۹۰میلادی در افغانستان جلوگیری کند.

این فرستاده پیشین ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان می گوید که به باور او امریکا نمی خواهد اشتباهات دهه ۱۹۹۰میلادی را در افغانستان تکرار کند و روی همین دلیل است که به گفته او ایالات متحده می خواهد حضورش را در افغانستان حفظ کند.

آقای مارک گروسمن در صحبت با صدای امریکا همچنین گفت که جهانیان بشمول امریکا و پاکستان نباید دستاورد های بدست آمده در افغانستان را پس از سال ۲۰۰۳فراموش کنند.

او همچنین افزود که به باور او مردم افغانستان برای حفظ این دستاورد ها مبارزه خواهند کرد و جامعه جهانی باید مردم افغانستان را در حفظ این دستاورد ها یاری رساند.

آقای گروسمن افزود:"پرسش که متوجه ما امریکای ها،دوستان ما، شرکای ما، متحدین ما و مردم پاکستان می باشد اینست که آیا اکنون ما شکیبایی و جرئت حمایت از مبارزه مردم افغانستان را در حفظ دستاورد های شان داریم یا خیر."

مخالفت بین کابل و واشنگتن

گفته می شود ادعای مداخله ایالات متحده در انتخابات پیشین ریاست جمهوری افغانستان آغاز گر تشنج در روابط بین کابل و واشنگتن بود.

رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین ایالات متحده، در کتاب خاطرات اش نوشته که شماری از مقامات امریکایی می خواستند تا با تغییر نتایج انتخابات قبلی ریاست جمهوری در افغانستان، حامد کرزی رئیس جمهور آن کشور از قدرت کنار زده شود.

افزایش اختلافات بین حامد کرزی و مقامات امریکایی بلاخره سبب شد تا رئیس جمهور افغانستان از امضای توافقنامه دوجانبۀ امنیتی و دفاعی با واشنگتن خودداری کند.

اما مارک گروسمن می گوید که همه نامزدان ریاست جمهوری تمایل نشان داده اند که در صورت برنده شدن در انتخابات، این توافقنامه را با واشنگتن امضا خواهند کرد.

توافقنامه دوجانبۀ امنیتی و دفاعی چارچوب قانونی حضور دراز مدت نظامیان امریکایی را در افغانستان فراهم می سازد.

طرز برخورد با طالبان

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان آغاز عملی روند صلح با طالبان و توقف کامل و فوری عملیات نیروهای خارجی بر منازل افغانها را به عنوان پیش شرط های اصلی برای امضای توافقنامه امنیتی دوجانبه با ایالات متحده تعیین نموده است.

مارک گروسمن، فرستاده پیشین ایالات متحده در امور افغانستان و پاکستان همچنان می گوید که عملیات اخیر اردوی پاکستان سبب شد تا طالبان پاکستانی وادار به اعلان آتش بس یک جانبه شوند.

به گفته آقای گروسمن "دیپلوماسی بدون پشتیبانی نیروی نظامی، اصلاً هیچ دیپلوماسی نیست" و این موضوع در مذاکرات صلح حکومت افغانستان با طالبان افغان باید در نظر گرفته شود.
XS
SM
MD
LG