لینک های دسترسی

Breaking News

پرتاب کاوشگر 'کنجکاوی' به مریخ


پرتاب کاوشگر 'کنجکاوی' به مریخ
پرتاب کاوشگر 'کنجکاوی' به مریخ

در آسمان صاف صبحگاه ایالت فلوریدا، اداره فضایی ایالات متحده (ناسا) راکت اطلس پنج را که لابراتوار مریخ و واسطه راهگرد کوچک همراه آن به نام "کنجکاوی"به فضا پرتاب کرد.

این سفینه هشت ماه پس از امروز که به مریخ میرسد، به جستجو برای ثبوت اینکه این سیاره سرخ امکان فراهم کردن زمینه حیات میکروب را دارد، آغاز خواهد کرد.

گریگ فلاکس از شهر هوستون گزارش میدهد که این ماموریت راه را برای امکان سفر انسان به مریخ در چند دهه آینده هموار خواهد ساخت.

هنگامیکه ماشین این راکت در مرکز پرتاب کیندی روشن شد، جورج دلر از سازمان فضایی ناسا معلومات میداد.

او گفت "سه، دو، یک --- ماشین اصلی روشن شد، صفر، اطلس پنج با راهگرد "کنجکاوی" برخاست و برای جوییدن معمای سیاره یی در مورد زندگی در مریخ را آغاز کرد."

زمانیکه واسطه مریخ به فضا شد و در مسیر پروازش رسید، هشت ماه زمان و 566 میلیون کیلومتر فاصله را خواهد پیمود تا این سفینه به مقصدش برسد.

بیشتر از 13هزار تن این پرتاب را در مرکز فضایی کینیدی زنده تماشا کردند و ملیون ها تن دیگر در سراسر جهان آنرا در پرده های تلویزیون و انترنت دیدند.

این اولین پرتاب یک کاوشگر فضایی به مریخ در هشت سال گذشته است. دانشمندان میگویند که "کنجکاوی" که نام رسمی آن لابراتوار مریخ است، از کاوشگرهای ساده گذشته پیشتر خواهد رفت.

کنجکاو یک تن وزن دارد و بازوهای دو متری دارد که میتواند خاک و سنگ های آن سیاره را برداشته و به شکم اش انتقال دهد که در آنجا مورد پژوهش قرار خواهد گرفت. در شکم "کنجکاوی" 10 دستگاه مختلف تحلیلگر وجود دارد.

اضافه بر برداشتن نمونه، "کنجکاوی" توان حفر و شکستن سنگهای سطح مریخ را نیز دارد و کمره های جاسازی شده برای دانشمندان در زمین امکان میدهد که تمام آن کارها را زیر نظر داشته باشند. این واسطه همچنان دستگاه حرارت سنج دارد که معلومات حرارت، اشعات، رطوبت و دیگر حالت های فضایی در مریخ را به دانشمندان به صورت مستقیم میفرستد.

در دراز مدت ناسا در نظر دارد یک ماموریت انسانی را به مریخ بفرستد که ماموریت اطلس پنج راه را برای آن هموار خواهد ساخت. اما شماری از دانشمندان باور دارند که ماموریت های بی سرنشین توان آنرا دارد که بسیاری از پرسش ها در مورد مریخ را پاسخ دهد. مریخ از نگاه ساخت و شکل یکی از سیارات شبیه زمین است.

این ماموریت که خرج آن دو میلیارد و پنجصد میلیون دالر است زمانی فرستاده میشود که بحران مالی حکومت فدرال ایالات متحده شاید روی آینده ناسا تاثیراتی داشته باشد.

مدافعان میگویند که این ماموریت ها صرف یک پول از هر دالر بودجه فدرال هزینه دارد. قانونگذاران اگر با چالش کاهش بودجه خدمات اجتماعی روبرو شوند، شاید کاهش این بودجه را مد نظر قرار دهند.

ناسا امیدوار است که همه چیز در این ماموریت به خوبی پیش برود و کنجکاوی در ماه اگست سال آینده به مریخ برسد و این واسطه بتواند که از دستگاه جاسازی شده استفاده کند و روی مریخ به گشت و گذار بپردازد و یافته هایش را به زمین بفرستد.

هدف دانستن اینست که آیا زنده جانی گاهی در مریخ وجود داشته و یا امکان زندگی در مریخ وجود دارد.

نیازمندی های اساسی برای زندگی آب، انرژی و کاربن عضوی است. "کنجکاوی" تلاش میکند کاربن را بیابد.

"کنجکاوی" برای دو سال در مریخ در مرکزی به کاوشگری خواهد پرداخت که دانشمندان گیل کریتر میخوانند.

"کنجکاوی" با گشت و گذار میتواند در مورد ساختار جیولوژیکی مریخ و اینکه چگونه این سیاره به مرور زمان بوجود آمده است معلومات بفرستد.

XS
SM
MD
LG