لینک های دسترسی

Breaking News

روزنبرگ: اخراج من از افغانستان غیر قانونی بود


روزنبرگ می گوید که اخراج وی از افغانستان از صلاحیت لوی څارنوالی نیست
روزنبرگ می گوید که اخراج وی از افغانستان از صلاحیت لوی څارنوالی نیست

در نخستین بیانات پس از اخراج اش از افغانستان، متیو روزنبرگ گفت که اخراج وی، به ویژه به امر لوی څارانوالی افغانستان، حتا در تناقض با قوانین افغانستان بود.

روزنبرگ به این باور است که افغانستان دارای قوانین خوب و با تفصیل است که توسط "افغان ها و شماری زیادی از متخصصین که معاشات بسیار بالا را از {کشور های} غربی به دست میاوردند، نوشته شده است. ولی {قوانین} احترام نمی شود."

به باور آقای روزنبرگ، بر اساس قانون رسانه های افغانستان، لوی څارنوالی صلاحیت اخراج یا مجازات خبرنگاران را ندارد.

این خبرنگار امریکایی می گوید که فرمان اخراج وی از افغانستان به دستور حامد کرزی، رئیس جمهور آن کشور، صورت گرفته است.

آقای روزنبرگ یکی از مشکلات عمده را قدرت فوق العادۀ رئیس جمهور در آن کشور عنوان می کند که به نظر وی تقریباً قدرت یک دیکتاتور است.

این خبرنگار امریکایی می گوید" قدرت حکومت فوق العاده مرکزی است، که رئیس جمهور تقریبا، قدرت دیکتاتور را دارد. او هر کس را می تواند استخدام و یا بر طرف کند—از معلم مکتب گرفته تا اعضای کابینه."

آقای روزنبرگ هفتۀ گذشته به خاطر نشر یک مقاله از سوی لوی څارنوالی افغانستان، مجبور به ترک آن کشور شد.

در آن مقاله، آقای روزنبرگ بدون ذکر نام شماری از مقامات عالیرتبه حکومت نوشته بود، در صورت که دو نامزد ریاست جمهوری به توافق سیاسی نرسند، گزینۀ بعدی، تشکیل حکومت موقت خواهد بود. این خبرنگار نیوریارک تایمز، آن اقدام احتمالی را یک نوع کودتا عنوان کرده بود.

آقای روزنبرگ می گوید " صادقانه قبل از نشر مقاله چنین برداشت کردم که رئیس جمهور کرزی از آنچه در اطراف اش به صورت آشکار—بسیار آشکار گفته می شود، با خبر است، ولی به نظر می رسد که آگاه نبود."

نهادهای مدافع رسانه ها، سازمان ملل و سفارت امریکا در کابل با اخراج متیو روزنبرگ مخالفت ورزیده بود.

به دنبال اخراج این خبرنگار، سخنگویان هر دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان گفتند که در صورت برنده شدن شان، به او اجازه فعالیت مجدد را در افغانستان خواهند داد.

آقای روزنبرگ می گوید که از نوشتن مقاله ای که موجب اخراج اش از افغانستان شد، پشیمان نیست و زمان که رئیس جمهور جدید آن کشور وظیفه اش را آغاز کرد، دو باره به آن کشور برخواهد گشت.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG