لینک های دسترسی

Breaking News

همایش جهانی مولانا جلال الدین بلخی در بلخ برگزار شد


در همایش جهانی مولانا جلال الدین محمد بلخی در شهر مزار شریف، شماری از فرهنگیان، نویسندهگان، شاعران، نمایند‌گان سیاسی کشورهای دوست مقیم مزار شریف شرکت کرده‌اند.

این همایش برای شناسایی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، اندیشه‌ها و افکار این عارف بزرگ در جهان از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ، مؤسسه فرهنگی اِکو و مقام ولایت بلخ برای سه روز راه اندازی شده است.

مژگان مصطفوی، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ در تجلیل از همایش مولانا در بلخ با تاکید بر بیداری فرهنگی در منطقه می‌گوید از رهگذر توسعه و تحکیم تعاملات فرهنگی کشورهای منطقه می‌توان به همدلی و همگرایی دست یافت .

خانم مصطفوی گفت "در عصری که منطقه و جهان ما بیش از همه به همدلی و همگرایی نیازمند است، مولانا جلال‌الدین محمد بلخی آثار ماندگار و تاریخی او یکی از مهمترین حلقه‌های وصل میان اقوام و مذاهب و باورهای مختلف در منطقه و کشور ما است."

اشتراک کنندگان این همایش مولانا جلال الدین محمد بلخی را حلقه‌ای برای هم‌باوری و انسان باوری برای درهم شکستن مرزهای تعصب عنوان می‌کنند.

در این همایش، که پیام‌های رئیس جمهور و رئیس اجرائیه نیز از سوی سخنگویان آنها به خوانش گرفته شد، از مولانا به عنوان یک شخصیت عارف و الگوی برای گزینه وصل میان افراد و تمامی مذاهب در جهان یاد گردید.

"مجیب الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان گفت مولانا جلال الدین محمد بلخی اگر چه در بستر جغرافیایی بلخ ودراین خطه باستانی کشور ما چشم به جهان کشود اما افکار و اندیشه های او بروز به حوزه فرهنگی تمدنی ما به جغرافیایی خراسان بزرگ و تمامی آفاق در عالم و میراث مشترک بشری تعلق دارد. مولانا جلال الدین محمد بلخی از آن کسی است که از بلندای فکر ودانش عرفانی را بهتر از هرکسی دیگری می شناسد.

زردشت شمس، معین مالی و گردشگی وزارت اطلاعات و فرهنگ در این محفل گفت "مولانا جلال الدین محمد بلخی افتخار مشترک نه تنها افغانستان بلکه از تمام جهان است تجلیل از همایش جهانی مولانا تمرکز بر زندگی و افکار او است و در برای حل مشکلات فعلی ما بخاطر راه حل می توانیم از افکار و اندیشه های او الهام بگیریم "

از سویی هم افتخار حسین عارف، رئیس موسسه فرهنگی «اکو» نیز از راه اندازی این همایش ستایش می‌کند و آن را در هم‌خوانی با اهداف و مأموریت موسسه فرهنگی اکو اثر گذار می‌داند.

افتخار حسین عارف، رئیس موسسه فرهنگی «اکو» گفت "این همایش در همخوانی با اهداف و ماموریت موسسۀ فرهنگی اکو شکل گرفته است. ما در موسسۀ فرهنگی «اکو» در پی تقویت و رشد مناسبات فرهنگی میان کشورهای عضو خویش می‌باشیم."

مولانا جلال الدین محمد بلخی عارف و صوفی اسلامی در سال ۶۰۴ قمری در بلخ زاده شد. اشعار و افکار مولانا بلخی علاقمندان عام و خاص در تمام جهان دارد.

آثار مولانا به عنوان آثار مشترک فرهنگی مردمان زیاد در جهان به شمار می‌رود. آثاری چون مثنوی معنوی، مجالس سبعه، فیهِ ما فیهِ، دیوان شمس و مکاتب از این عارف بزرگ به جا مانده است.

آرامگاه مولانا جلال الدین محمد بلخی هم اکنون در شهر قونیه کشور ترکیه مرکز انتشار آثار و اندیشه‌های این شخصیت جهانی است.

این محفل در حالی برگزار می‌گردد که ایران و ترکیه در ماه می تلاش کردند که آثار جلال‌الدین محمد بلخی به ویژه مثنوی معنوی را به عنوان میراث فرهنگی مشترک شان در یونسکو ثبت حافظه جهانی کنند؛ اما حکومت افغانستان از این اقدام ایران و ترکیه انتقاد کرد.

XS
SM
MD
LG