لینک های دسترسی

Breaking News

دفتر نی حمایت کنندهٔ رسانه‌های آزاد در افغانستان، مسدود شد


دفتر نی حمایت کنندهٔ رسانه‌های آزاد در افغانستان می‌گوید که به دلیل "شرایط نا مساعد" فعالیت‌های این نهاد به گونهٔ موقت متوقف شده است.

مجیب خلوتگر، رییس این دفتر، با نشر ویدیویی گفته است: "در حال حاضر با توجه به وضعیت سیاسی و شرایط نا مساعد در افغانستان رهبری دفتر نی حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان در آخرین نشست شان در ماه جدی ۱۴۰۲ به این تصمیم رسیدند تا فعالیت دفتر نی به صورت موقت در داخل افغانستان متوقف باشد."

با آنهم او گفت که دلایل متوقف شدن فعالیت‌های دفتر نی بعداً با جزییات ارایه خواهد شد.

این دفتر حامی رسانه‌های آزاد افغانستان از ۱۷ سال به اینسو در افغانستان فعالیت داشته و به دفاع از آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران صدا بلند کرده و مبارزه کرده است.

خلوتگر افزود که پس از این هیچ شخصی نمی‌تواند، نه به صورت حقیقی و نه گونهٔ حکمی، از دفتر نی نمایندگی کند.

با آنهم او افزود که رهبری این دفتر امیدوار است تا این نهاد در آینده "با تحول مثبت در شرایط سیاسی و اجتماعی افغانستان" فعالیت‌هایش را از سر بگیرد.

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، این نهاد حمایت کنندهٔ رسانه‌های آزاد افغانستان از ادامۀ بازداشت‌ها و خشونت علیه خبرنگاران افغان ابراز نگرانی کرده بود.

پس از بازگشت دوبارۀ طالبان به قدرت در افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱، علاوه بر مشکلات اقتصادی، فشار بر رسانه‌ها افزایش یافته است و به همین دلیل صدها رسانه بسته شده و به شمول خبرنگاران زن، کارمندان رسانه‌ای ترک شغل کرده اند.

بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز که ۱۱ اگست ۲۰۲۳ (۲۰ اسد) نشر شد، پس از بازگشت طالبان به قدرت، از جمله نزدیک به ۱۲هزار خبرنگار که در این کشور کار می‌کردند، حدود هشت‌هزار نفر مسلک خود را رها کرده اند که ۸۰ درصد آنان زنان بودند.

این سازمان گفته است که در دوران حاکمیت دوباره طالبان، از جمله ۵۴۷ رسانه، ۸۰ شبکۀ تلویزیونی، ۱۳۷ شبکه رادیویی و ۱۳ خبرگزاری از فعالیت باز مانده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG