لینک های دسترسی

Breaking News

آیا مصرف دوامدار متامفتامین به جنون می‌انجامد؟


متافتامین مشتق دوایی شدیداً اعتیاد آور است
متافتامین مشتق دوایی شدیداً اعتیاد آور است

در هفت سال گذشته، شمار زندانیان مبتلا به بیماری‌های روانی در زندان شهر لاس انجلس ایالت کالیفورنیا در ایالات متحده ۵۰ درصد افزایش یافته است که به گفتۀ مقام‌ها، این وضعیت با افزایش مصرف متامفتامین ربط دارد.

متامفتامین یک مادۀ بسیار قوی و شدیداً اعتیادآور است که سیستم عصب مرکزی را متاثر می‌کند. این ماده که به نام مت یا شیشه هم یاد می‌شود، شکل کرستلی یخ مانند یا شیشه مانند را داشته و به سادگی به پودر قابل حل در آب و الکول مبدل شده می تواند.

مطالعات نشان داده است که مصرف متامفتامین سبب پارانویا (کج پنداری یا بدگمانی)، برسام بینایی و شنوایی و توهم در نزد شخص می شود. برسام به عبارت ساده درک بدون شی است، به این معنا که شخص چیزهایی را می بیند، یا صداهایی را می شنود یا هم بوی و ذایقه را حس می‌کند، بدون اینکه این شی، صدا یا بو و ذایقه وجود داشته باشد.

تنها در یکی از زندان‌های لاس انجلس برای زندانیان مبتلا به بیماری‌های روانی نزدیک به ۴۰۰۰ زندانی نگهداری می‌شود. اکنون مقام‌ها در این شهر سرگرم تدوین پالیسی‌ها و آموزش کارمندان برای تغییر این وضعیت استند تا در همکاری با داکتران و متخصصان صحت روانی، بیماران مبتلا به بیماری‌های روانی و معتادان را درمان کنند.

اینجا نگاهی می‌اندازیم به ارتباط میان مصرف دوامدار متامفتامین و ابتلا به بیماری‌های روانی از جمله جنون.

تاثیرات مصرف دوامدار متامفتامین

بر علاوۀ اعراضی چون پارانویا و برسام، بر اساس تحقیقات انستیتیوت ملی مبارزه با سوء استفادۀ دوایی ایالات متحده، کسانیکه به گونۀ دوامدار متامفتامین مصرف می‌کنند، اضطراب، گیجی و بدخلقی و سلوک خشن را نیز تجربه می‌کنند.

برسام‌ها اغلباً اعراض شبیه سکیزوفرنیا یا جنون مزمن یا هم روان گسیختگی را تقلید می کند و به گفتۀ داکتر رانا بیری، متخصص در مرکز طبی پوهنتون نیویارک، برخی مصرف کنندگان متامفتامین اقدام به آدمکشی یا خودکشی می‌کنند.

آیا مصرف مت سبب بیماری روانی می‌شود؟

"مطلقاً"، داکتر جویل براسلاو، استاد روان درمانی و علوم خلقی در پوهنتون کالیفورنیا می گوید که "مصرف شدید و زیاد متآمفتامین می تواند سبب بروز علایم جنون شود".

داکتر براسلاو همچنان می‌گوید که مصرف متامفتامین، اعراض روانی را در نزد افراد مستعد به ابتلا به بیماری‌های روانی شدیدتر می سازد. اما به گفتۀ وی مشکل است که قضاوت شود که آیا مصرف متامفتامین سبب افزایش شمار بیماران مبتلا به جنون در زندان لاس انجلس شده است یا خیر.

تاثیر مصرف دومدار مت بر دماغ

مطالعات انستیتیوت ملی مبارزه با سوء استفادۀ دوایی ایالات متحده نشان داده است که مصرف دوامدار متامفتامین سبب تغییر ساختار و شکل و وظیفۀ بخش‌هایی از دماغ شده است که با کنترول احساسات و حافظه سروکار دارد. این تغییرات سبب مشکلات عاطفی و شناختی در نزد فرد می شود.

همچنان، مصرف دوامدار متامفتامین سبب کاهش شدید وزن، فاسد شدن دندان‌ها و حتا ریختن دندان، زخم ها و تخریش جلدی می‌شود.

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس استفاده شده است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG