لینک های دسترسی

Breaking News

تلفات پناهجویان در بحیرۀ مدیترانه روبه افزایش است


بیش از ۲۹۰۰ پناهجو در نیمۀ نخست سال روان در بحیرۀ مدیترانه غرق شد
بیش از ۲۹۰۰ پناهجو در نیمۀ نخست سال روان در بحیرۀ مدیترانه غرق شد

سازمان بین المللی مهاجرت گفته است که افزایش شمار پناهجویانی که می‌خواهند از طریق بحیرۀ مدیترانه به اروپا بروند و نیز قاچاق آنان با روش‌های بسیار خطرناک، سبب بلند رفتن رقم تلفات در این مسیر پرخطر دریایی شده است.

مرکز تدقیق اطلاعات این سازمان مستقر در برلین، روز سه شنبه با نشر تحلیلی گفته است که در شش ماه نخست ۲۰۱۶ کم از کم ۲۹۰۰ نفر حین عبور از مدیترانه مرده یا ناپدید شده اند که در مقایسه با عین زمان در سال گذشته، ۳۷ درصد افزایش را نشان می دهد.

اکثر تلفات، ۲۴۸۴ نفر، در مسیری به نام مدیترانۀ مرکزی که شمال افریقا را به ایتالیا وصل می کند، به وقوع پیوسته است. در شش ماه نخست سال روان حدود ۷۰ هزار پناهجو از این مسیر به اروپا قاچاق شده است.

فرانک لزکو رئیس مرکز تدقیق اطلاعات سازمان بین المللی مهاجرت گفت که خطر مرگ در این مسیر جدی باقیمانده و رو به افزایش است.

مدیترانۀ مرکزی همواره مسیر خطرناک برای پناهجویان بوده است، زیرا این طولانی ترین مسیر در بحیرۀ مدیترانه است و دیگر اینکه قاچاقبران انسان، قایق‌های بادی را که اصلاً نباید برای سفرهای دریایی کار گرفته شود، با انبوهی از پناهجویان ناچار پر می‌سازند.

افزون بر سایر مشکلات، اکنون در بسا موارد قاچاقبران چندین قایق مملو از پناهجویان را همزمان و یکجا به این مسیر اعزام می کنند که در صورت بروز سانحه، عملیات نجات را دشوارتر میسازد. آقای لزکو گفت که قاچاقبران هیچ توجهی به زنده‌گی کسانی ندارند که پول هنگفتی به آنان می پردازند.

قاچاق پناهجویان از مسیر شرقی مدیترانه که ترکیه را به اروپا وصل می کند، بر بنیاد گزارش سازمان بین المللی مهاجرت، ۹۸ درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است. کم و بیش ۸۸۵ هزار پناهجو سال گذشته از این مسیر به یونان قاچاق شدند، حالانکه در نیمۀ اول سال روان میلادی به ویژه در سه ماه نخست ۱۵۴ هزار نفر از این مسیر به یونان رسیدند.

با وصف کم شدن تردد پناهجویان در مسیر ترکیه – یونان، ۳۷۶ پناهجو در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۶ در این مسیر غرق شدند.

رئیس مرکز تدقیق اطلاعات سازمان بین المللی مهاجرت می‌گوید که برای جلوگیری از تلفات پناهجویان باید مجراهای قانونی سفر به اروپا به آنان مهیا شود و همزمان، به آنان در مورد خطرهای فراوان سفر دور و دراز دریایی آگاهی داده شود.

گزارش: خبرگزاری اسوشیتدپرس

XS
SM
MD
LG