لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار شورای اروپا به پناهجویان: دیگر به اروپا نیایید!


مرز مقدونیه و یونان به روی پناهجویان مسدود است
مرز مقدونیه و یونان به روی پناهجویان مسدود است

دونالد تسک رئیس شورای اروپا، به آنانی که به خاطر مشکلات اقتصادی پناهنده میشوند، هشدار داده است که دیگر به اروپا نیایند. او می گوید که یونان – یکی از معبرهای معروف مهاجرت به اروپا – و دیگر کشورهای اروپایی، پس از این دروازه های ورود پناهجویان به اروپا نخواهند بود.

دونالد تسک رئیس شورای اروپا از کشور های عضو اتحادیۀ اروپا خواسته که در راه حل بحران مهاجرین، باهم کار کنند. او می گوید که عدم همبستگی میان کشور های اروپایی در این بخش، اعتماد میان آنان را از بین میبرد.

آقای تسک به روز پنجشنبه پس از دیدار با الیکسیس سیپراس صدراعظم یونان، خطاب به کسانی که میخواهند از راه غیرقانونی به اروپا مهاجر شوند، گفت که به قاچاقبران اعتماد نکنند، و نه جان و پول خود را در خطر نابودی قرار دهند. در همین حال، مرز مقدونیه و یونان امروز نیز به روی پناهجویان بسته باقی ماند.

آقای تسک قبل از نشست مهم اتحادیۀ اروپا با ترکیه، که قرار است به روز دوشنبۀ آینده روی بحران مهاجرت در بروکسل برگزار گردد، به کشور های که با آزمون مهاجرت های غیر قانونی مواجه میباشند سفر میکند.

رئیس شورای اروپا، به روز جمعه به ترکیه میرود و در آنجا قرار است با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و احمد داوداوغلو صدراعظم ترکیه ملاقات کند. آقای تسک در نظر دارد تا برای انقره پیشنهاد کمک جهت کاهش میزان سرازیر شدن مهاجرین غیر قانونی از شرق میانه و شمال افریقا به ترکیه و یونان را بکند.

یونان که خود با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم میکند، از اتحادیۀ اروپا خواسته است تا برای پرداخت مخارج و رسیدگی به بحران مهاجرین به آن کشور، 500 ملیون دالر کمک کند.

کریستوس ستایلیانیدیس، کمیشنر بخش امداد بشری اتحادیۀ اروپا هم به همین تازگی ها از این اتحادیه خواسته تا طرح اختصاص 760 ملیون دالر کمک برای رسیدگی به بحران مهاجرت را تصویب کند.

اتحادیۀ اروپا از ترکیه میخواهد که میزان عبور مهاجرین غیر قانونی را از آن کشور، به کمتر از یک هزار نفر در روز کاهش دهد.

در عین حال ترکیه، برای امضای توافق با ۱۴ کشور، به شمول افغانستان و پاکستان، به خاطر بازگرداندن پناهجویان ابراز آمادگی کرده است.

به اساس این توافق، انقره پناهجویانی را که از سوی کشور های عضو اتحادیه اروپایی اخراج می شوند، اجازه دخول به ترکیه می دهد.

پس از سوری ها، افغان ها بیشترین بخش مهاجرین به اروپا را تشکیل میدهند.
پس از سوری ها، افغان ها بیشترین بخش مهاجرین به اروپا را تشکیل میدهند.

ادامۀ هجوم مهاجرین به اروپا

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گزارش داده است که از اول ماه فبروری تا تاریخ 29 ماه جنوری سال 2016 نزدیک به 132 هزار مهاجر غیر قانونی و پناهجو از بحیرۀ مدیترانه عبور کرده که افزون بر 122 هزار نفر از میان آنان به کشور یونان رسیده اند.

این آمار با رقم 147 هزار و دو صد و نُه مهاجر و پناهندۀ که در میانیۀ نخست سال 2015 در سواحل کشورهای اروپایی راجستر شده قابل مقایسه است.

آمار مرگ و میر مهاجرین

بر اساس گزارش آی او ام یا ادارۀ بین المللی مهاجرت، از اول ماه جنوری تا بیست وچهارم ماه فبروری سال 2016 حد اقل 418 مهاجر غیر قانونی و پناهنده در آب های مدیترانه جان هایشان را از دست داده اند.

اما کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می گوید که از آغاز سال 2016 تا کنون، 410 مهاجر جان هایشان را در راه رسیدن به اروپا از دست داده اند.

سال 2015 شاهد مرگ ۳۷۷۰ مهاجر در راه اروپا بود.

منشا مهاجرت ها

سوریه تشکیل دهندۀ بخش عمدۀ مهاجرین و پناهندگان است. جنگ داخلی آن کشور از سال 2011 تا کنون 270 هزار نفر را کشته و بیش از چهار اعشاریه هفت ملیون نفر دیگر را مجبور به ترک خاک شان کرده است.

ترکیه که عضویت اتحادیۀ اروپا را ندارد، میزبان دو اعشاریه پنج ملیون مهاجر سوری است. لبنان حدود یک اعشاریه دو ملیون مهاجر سوری را میزبانی می کند.

بر اساس آمار گزارش شده از سوی گارد ساحلی یونان، از اول تا بیست و یک ماه فبروری، 48 در صد مهاجرینی که به یونان رسیدند سوری، 25 درصد آنها افغان و 17 در صد عراقی بوده اند.

XS
SM
MD
LG