لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از هزار مهاجر در آب های جنوب شرق آسیا گیر مانده اند


مهاجرین ایالت راخین (اراکان) میانمار که در سواحل تایلند رسیده اند
مهاجرین ایالت راخین (اراکان) میانمار که در سواحل تایلند رسیده اند

مشاور ارشد حفاظت منطقه یی در امور مهاجرین ملل متحد می گوید حدود نیمی از دو هزار پناهجو- در سواحل میانمار و بنگله دیش - تاهنوز هم در آب ها به سر می برند.

تام وارگس، می گوید" تقریبا بسیاری از آن پناهجویان در خلیج بنگال اند و متباقی احتمالا در مالیزیا و اندونیزیا به سر می برند اما مکان دقیق آنان را نمی دانیم."

بر اساس گفته های مقامات در میانمار، قرار است بیش از 700 کشتی همراه با سرنشینان آن که در اوایل این هفته از آب نجات یافته اند، تحت مراحل قانونی قرار گیرند.

مقامات در نزدیکی مانگدوا شهر مرزی در غرب آن میانمار به صدای امریکا گفته است که پناهجویان - به شمول 70 زن و 40 کودک - به یک مرکز مهاجرت در نزدیکی شهر تانگپو انتقال داده شده اند.

مقامات همچنان بیان داشته اند که سه روز را در بر خواهد گرفت تا هویت این مهاجرین شناسایی شود و پس از آن در مورد آنان تصمیم اتخاد گردد.

مشکل هویت روهنگیایی ها

میانمار، اقلیت روهنگیای را به رسمیت نمی شناسد و به آنان بنگالی خطاب می کند.

معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور نفوس، پناهجویان و مهاجرت، طی بازدید ازمالیزیا گفته است که با "روهنگیایی ها باید منحیث شهروندان میانمار برخورد صورت گیرد."

آن ریچارد می گوید که ایالت شمالی راخین میانمار "یکی از ایالت های می باشد که درآنجا بدترین خشونت ها صورت گرفته است."

خانم ریچارد به این باور است که خیلی غیر معمول خواهد بود وقتی اطراف شما را افرادی احاطه کنند "که از صحبت با شما هراس داشته باشند و به ویژه زمانی که همۀ آنان کودکان باشند."

از زمانی کشف قبرهای دسته جمعی در جنگلات مرزی تایلند و مالیزیا در یک ماه پیش، مقامات تایلندی که در آن کشور، رژیم نظامی حکمفرما است، بیش از پنجاه تن را بازداشت کردند.

در همین حال، فعالان ادعا می کنند مسیر قاچاق انسان - بدون دخالت مقامات به طور خاص در تایلند و مالیزیا غیر ممکن می بود اما در حال حاضر هر دو کشور تعهد کرده اند تا در مورد تحقیقات کاملی را انجام دهند.

در تازه ترین انکشاف، یک افسر ارشد نظامی و یکی از چهره های برجستۀ تایلند که مظنون به قاچاق انسان بود، خود را به پولیس آن کشور تسلیم کرده است.

براساس گزارش رسانه های تایلند، جنرال مانیو گونگپان به خاطر فعالیت های مخفی نظارتی بر رفت و آمد و راهگیری روهنگیایی ها و قاچاق سایر مهاجرین در ولایت جنوبی تایلند متهم خوانده شد.

مسلمانان روهینگیایی از حق شهروندی و بسیاری حقوق اولیه محروم اند و به همین دلیل هزاران تن شان با قبول خطر مرگ، به مهاجرت پرداخته اند.

: گزارشستیف هارمن، صدای امریکا

ترجمه: رویا زمانی، واشنگتن

XS
SM
MD
LG