لینک های دسترسی

Breaking News

کار دو پروژۀ بزرگ مسکن افغانستان از سر گرفته شد


حدود ۷۰ شرکت ساختمانی در این دو پروژۀ بزرگ شامل خواهند بود.
حدود ۷۰ شرکت ساختمانی در این دو پروژۀ بزرگ شامل خواهند بود.

وزارت شهرسازی و مسکن افغانستان، قرارداد تکمیل دو پروژۀ بزرگ ساختمانی شهرک‌ رهایشی حکیم سنایی و بنایی را با شرکت‌های ساختمانی هیواد بگرام و سمیع‌الله فهیم برای بار دوم به امضا رساند.

به گفتۀ وزیر شهرسازی و مسکن، بر بنیاد اصلاحات وارد شده در متن قرارداد قیمت‌ها به نفع دولت و متقاضیان کاهش یافته و تضمین‌های معتبری از شرکت‌های ساختمانی اخذ شده است.

سید سعادت منصور نادری وزیر شهرسازی و مسکن افغانستان در نشستی به مناسبت امضای قرارداد تکمیل این پروژه‌ها گفت" با تکمیل شدن این شهرک‌ها، بلاک رهایشی شامل ۳۷۸۰ باب آپارتمان، در اختیار تقاضاکنندگان گذاشته می‌شود و مبلغ بالغ بر ۱۱ میلیارد افغانی سرمایه‌گذاری خواهد شد."

اکنون حکومت افغانستان ۹۴۰ میلیون افغانی را در اختیار وزارت شهرسازی برای تکمیل این پروژه‌ها قرار داده است.

کار این پروژه‌ها در سال ۱۳۹۳ خورشیدی در کابل آغاز گردیده بود؛ اما به دلیل مشکلات اقتصادی، حقوقی و تخنیکی در متن قرارداد دوسال قبل متوقف شد.

به گفتۀ آقای نادری، کم توجهی به حق دولت، نبود تضمین قوی از سوی شرکت‌های ساختمانی که آنها را ملزم به تکمیل پروژه نماید، قیمت ساخت و ساز غیرعادلانه، مشکل تخنیکی در دیزاین پروژه‌ها از مسایلی بود که سبب متوقف شدن کار پروژه‌های حکیم سنایی و بنایی گردیده بود.

وزیر شهرسازی و مسکن افغانستان افزودکه از فردا، کار برای تکمیل شدن این پروژه‌های بزرگ آغاز می‌گردد.

حدود ۷۰ شرکت ساختمانی در این دو پروژۀ بزرگ شامل خواهند بود.

قرارداد تکمیل پروژه‌های شهرک رهایشی حکیم‌سنایی و شهرک رهایشی بنایی، با همان شرکت‌های ساختمانی که در سال ۱۳۹۳ امضا شده بود، امضا گردید.

حاجی مسعود نمایندۀ شرکت ساختمانی در نشست امضای قرارداد گفت "دو سال پیش زمانی که پروژه‌های ساختمانی ما در شهرک‌های ساختمانی حکیم‌سنایی و بنایی توقف یافت، در حالی که میلیون‌ها افغانی از بابت کار و خرید مواد ساختمانی در شهرک‌های مذکور مقروض بودیم، هیچ‌گونه امیدواری برای آغاز مجدد این پروژه‌ها نداشتیم".

تعدادی زیادی از شهروندان افغان از نداشتن منزل مسکونی رنج می‌برند و افغانستان یکی از کشورهای است که در آن خرید خانه برای افراد طبقۀ متوسط و پایان جامعه کمرشکن است.

XS
SM
MD
LG