لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه و اوکراین به آتش بس موافقه کردند


مذاکرات مینسک بعد از ١٦ ساعت با موافقه روی آتش بس در شرق اوکراین خاتمه یافت
مذاکرات مینسک بعد از ١٦ ساعت با موافقه روی آتش بس در شرق اوکراین خاتمه یافت

رهبران اوکراین، روسیه، آلمان و فرانسه در مذاکرات امروزی در بیلاروس روی آتش بس در اوکراین، توافق کردند. هدف این مذاکرات پایان بخشیدن جنگ در شرق اوکراین است که تا حال جان هزاران نفر را گرفته است.

آتش بس که به تاریخ پانزدهم ماه فبروری آغاز خواهد شد، در نتیجۀ مذاکرات ١٦ ساعته در منیسک، مرکز بیلاروس به میان آمد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که طرفین درگیر روی موضوعات عمده به شمول بیرون کردن تسلیحات ثقیل از ساحۀ مورد مناقشه، توافق کردند. بر اساس گزارش ها، شورشیان طرفدار روسیه نیز این توافق را پذیرفته اند.

پترو پورو شینکو، رئیس جمهور اوکراین مذاکرات مینسک را مشکل خواند و بیان داشت که در جریان این مذاکرات شرط های گوناگون غیرقابل پذیرش جلوش گذاشته شد اما به هیچ یکی آن هم تسلیم نشد و از موقف یک آتش بس بدون پیش شرط ها دفاع نمود.

اما تمام جوانب دخیل در این مذاکرات در یک کنفرانس جداگانه مطبوعاتی تأکید کردند که اختلافات روی برخی از مواد هنوز هم پا برجا باقی مانده است. انگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفت که کار های بسیار زیادی باقی مانده است که باید انجام یابد.

اما فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه ضمن این که موافقۀ صلح برای شرق اوکراین را یک آرامش برای اروپا خواند بیان داشت که باوجود آن که تمامی کارها به اتمام نه رسیده است اما موافقۀ امروز یک به معنی یک امید برای اوکراین می باشد.

ادامۀ جنگ

باوجود آن که در مذاکرات مینسک موافقه روی یک آتش بس صورت گرفت اما مقامات نظامی اوکراین امروز بیان داشتند که در طول شب گذشته تانک ها و تسلیحات ثقیلۀ روسی از آن کشور وارد اوکراین شده است. اما روسیه این ادعای اوکراین را رد کرده است.

از سوی هم گزارش ها حاکیست که جنگ میان جدایی طلبان طرفدار روسیه و نیروهای حکومتی اوکراین امروز نیز در شرق آن کشور جریان داشت.

از ماه اپریل سال گذشته تا حال در نتیجۀ جنگ میان هردو طرف در مناطق دونتسک و لوهانسک، بیش از ٥٣٠٠ نفر کشته شده اند.

از جانب دیگر، صندوق بین المللی پول امروز در بروکسل توافق کرد که برای با ثبات ساختن مشکلات مالی اوکراین مبلغ هفده اعشاریه پنج میلیارد دالر ضمانت مالی را فراهم کند.

کرستین لاگاردی، رئیس صندوق بین المللی پول گفت که این معاملۀ چهار ساله با پولی که سایر قرضه دهندگان به اوکراین تعهد کرده اند بالغ به ۴٠ میلیارد دالر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG