لینک های دسترسی

Breaking News

مودی: پاکستان پرورش‌دهندۀ تروریزم است


هند میزبان هشتمین نشست سالانۀ بریکس است
هند میزبان هشتمین نشست سالانۀ بریکس است

در هشتمین نشست سالانۀ پنج قدرت نوظهور اقتصادی جهان، که در هند برگزار گردید، نریندرا مودی صدراعظم آن کشور سعی کرد تا سران این کشور ها را به مسایل امنیتی منطقه و نقش پاکستان در آن، متوجه سازد.

مودی پاکستان را پرورش دهندۀ تروریزم خواند و روسیه را به خاطر موقف اش در راستای نبرد با دهشت افگنان و حامیان آن، ستود.

رهبران پنج کشورِی که قدرت های نوظهور اقتصادی جهان شمرده میشوند، امروز جلسۀ سالانۀ شان را در شهر سیاحتی گوا در جنوبغرب هند، برگزار کردند.

برازیل، روسیه، هند، چین، و افریقای جنوبی که جمعاً به نام اختصاری بریکس نیز یاد میشوند، با آن که رقابت ها با یکدیگر را برای رشد اقتصاد شان کاهش میدهند، اما هنوز هم در نایل آمدن به هدف شان که به کارگیری از نفوذ فزایندۀ خود به مثابۀ یک گروه قدرتمند است، راه دشواری در پیش دارند.

در نشست امروز، نریندرا مودی صدراعظم هند، پاکستان را آماج انتقاد قرار داد. او بدون آن که اسمی از پاکستان برده باشد، گفت که پرورش دهندۀ دهشت افگنی، کشوری در همسایگی هند است. آقای مودی در فرجام سخنانش گفت که حامیان تندروان، باید مکافات نه بلکه مجازات شوند.

در حاشیۀ این نشست، سران کشور ها ملاقات های مهم دوجانبه نیز داشتند. نریندرا مودی صدراعظم هند و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، دیروز در دیدار شان روی مسایل امنیتی و تهدیدات ناشی از تروریزم جهانی بحث کردند. آقای مودی روسیه را دوست دیرینۀ هند خطاب کرد «ضرب المثل روسی است که میگویند: یک دوست قدیمی بهتر از دو دوست نو است.»

صدراعظم هند در سخنان خود گفت که روسیه در قبال جنگ با دهشت افگنی، موقف روشنی دارد «موقف واضح روسیه در رابطۀ نیاز به مبارزه علیه دهشت افگنی، بازتاب دهندۀ موقف ما است. ما از روسیه نهایت قدردانی میکنیم که اقدامات ما در نبرد با تروریزم فراسرحدی ای که تمام منطقۀ ما را تهدید میکند، درک کرده و از آن حمایت میکند. هند و روسیه، هردو، بر این نیاز تأکید دارند که در برخورد با تروریست ها و حامیان شان، باید هیچ گذشتی صورت نگیرد.»

سپس در حضور آقای مودی و آقای پوتین، مقامات دو کشور حدود بیست توافقنامۀ همکاری را در زمینۀ تولید اسلحه، تحقیقات فضایی، تولید انرژی، و عصری ساختن شبکه های فرسودۀ ریل هند امضأ کردند «ما نه تنها به هند اسلحه میفروشیم، بلکه از طریق تلاش های مشترک، سلاحی را که برای هند میسازیم، در آن از جدیدترین تکنالوژی کار گرفته میشود.»

از جانب دیگر، صدراعظم هند در دیداری که با شی جن پنگ رئیس جمهور چین داشت، بر این نکته تأکید ورزید که تفاوت نظر ها میان دو کشور در قسمت مبارزه با تروریزم باید از میان برداشته شود.

هند در صدد تجرید پاکستان در صحنۀ بین المللی است و نشست بریکس، فرصتیست برای مودی تا تهدیدات متوجه به هند را برجسته سازد.

اما احتمال نمیرود که رئیس جمهور چین، ائتلاف خود با پاکستان را به مخاطره بیافگند. با آنهم، شی جن پنگ بر گسترش روابط با هند، تأکید ورزید «یک رابطۀ سالم و ثابت بین هند و چین، نه تنها به رشد این دو کشور کمک می کند، بلکه در حفظ منافع مشروع کشور های روبه انکشاف در نظم جهانی و سیستم بین المللی، نیز کمک کننده میباشد.»

موضوع هشتمین نشست سالانۀ گروه بریکس، "ایجاد راه حل های پاسخده، جامع، و کلی" عنوان شده است. این پنج کشور، در برگیرندۀ تقریباً نیم نفوس جهان بوده و ربع یا یک برچهارم حصۀ تمام اقتصاد جهان را نیز تشکیل میدهد. ارزش جمعی اقتصاد این گروه، به ۱۶.۶ تریلیون دالر میرسد.

XS
SM
MD
LG