لینک های دسترسی

Breaking News

اعلام دور دیگر نتایج قسمی انتخابات افغانستان


هفتۀ گذشته نتایج قسمی ۵۰۰ هزار رای اعلام شد.
هفتۀ گذشته نتایج قسمی ۵۰۰ هزار رای اعلام شد.
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که حوالی عصر فردا باز هم نتایج قسمی آرای شمار شدۀ نامزدان ریاست جمهوری را اعلام می کند. اما مقام های آن کمیسیون نگفتند که در این دور، چه تعداد رای از کدام ولایات اعلام خواهد شد.
به گفتۀ مقام های کمیسیون مستقل انتخابات جزئیات آرایی که باطل می شود در روز اعلام نتایج ابتدایی گفته خواهد شد به این مفهوم که چه تعداد رای از کدام نامزد و در کدام ولایت باطل شده است.
با آنکه بیشتر از یک هفته از پیش کمیسیون مستقل انتخابات تفتیش و باز شماری آرای برخی از محلات و مراکز رایدهی را آغاز کرده است، اما به گفتۀ مقامات تا حال مشخص نیست که چه تعداد آرا باطل شده است.

نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت بر اساس فیصلۀ آن کمیسیون آرای ۵۲۷ محل رایدهی از ۳۱ ولایت بازشماری باید شود که تا کنون آرای ۵۲۳ محل شمارش مجدد شده است.

آقای نور همچنان افزود که از جمع ۱۰۸۴ محلی که آرای آن باید تفتیش شود، حدود ۵۰۰ محل تا حال تفتیش شده است و تفتیش ۵۷۵ محل دیگر از ۳۴ ولایت که از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی فرستاده شده است، از دو روز به اینسو جریان دارد.

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات در مورد گزارش مالی نامزدان گفت که اکثر نامزدان ریاست جمهوری با کمی تاخیر گزارش مالی شانرا به آن کمیسیون فرستاده اند.

او افزود که یک نامزد بیشتر از حد تعیین شده (ده میلیون افغانی) از سوی کمیسیون مستقل انتخابات را صرف مبارزات انتخاباتی خود کرده است، اما از ارایۀ نام این نامزد خودداری کرد.

آقای نور گفت، نامزدانی که در زمان مبارزات انتخاباتی تخلف و تخطی نموده اند مطابق به قانون وطرزالعمل های انتخاباتی به کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی شده اند تا آن کمیسیون در مورد شان رسیدگی نماید.

از سوی دیگر کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که تا حال ۲۱۲۵ شکایت از روز رایدهی در آن کمیسیون درج شده است که ۴۵۸ شکایت از نامزدان ریاست جمهوری و ۵۲۷ شکایت از نامزدان شورا های ولایتی می باشد.

نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که ۱۱۲۰ شکایت دیگر به خود کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات نسبت داده می شود.

به گفتۀ آقای محسنی در این میان ۹۱۷ مورد شکایاتی وجود دارد که در نتیجه بررسی ها می تواند بر نتایج انتخابات تاثیر گذار باشد. او افزود که به ۶۰ درصد این شکایات رسیدگی صورت گرفته است.

بر اساس تقسیم اوقات انتخاباتی، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ چهارم ثور و نتایج نهایی به تاریخ ۲۴ ثور اعلام می گردد.
XS
SM
MD
LG