لینک های دسترسی

Breaking News

زعفران، بزرگترین محصول تولیدی مراکش است


تصویری از زعفران در منطقه کشمیر هند
تصویری از زعفران در منطقه کشمیر هند
زعفران را 'طلای سرخ' هم می نامند چون این محصول زراعتی در بازار به قیمت خوب به فروش می رود.

زعفران درجنوب مراکش از دهه ها به این سو زرع می گردد، اما قریه تالیوین بیشتر از ٩٥ درصد حاصلات زعفران مراکش را تولید میکند.

اما اکنون یک کوپراتیف زنان در شمال مراکش نیز می خواهد از تجارت پر منفعت زعفران که بیشتر به حیث محصول خوشبو و داروی طبی کار میدهد، نفع برد.

حفیظه عیسی، رئیس کوپراتیف نووارا که در نزدیکی تیتوان موقعیت دارد می گوید که کشت زعفران عایدات زنان را به قدر کافی بلند میبرد.

"تجربه ما نشان داده است که حاصلات زعفران زیاد بوده و هر زن یا مردی که درین منطقه دست به کشت زعفران بزند نتایج خوبی را از آن بدست آورده می تواند. این نبات چند دفعه و خاصتا در وقت حاصل برداری آبیاری می گردد. حاصلات زعفران می تواند در بلند بردن عایدات زنان خیلی موثر باشد."

بلند رفتن قیمت نباتاتی که از آن برای ذایقه خوردنی ها و نوشابه های استفاده می شود، ارزش زعفران در بازار بلند برده است. علت بلند بودن نرخ زعفران تا اندازه زیادی این است که امریکا واردات زعفران ایران را ممنوع قرار داده است.

در بعضی بازارهای امریکا یک گرام زعفران بین هشت تا ١٢ دالر به فروش می رسد که تا اندازه زیادی مربوط به کیفیت این محصول می باشد. کوپراتیف زعفران که ٢٨ عضو زن دارد عایدات خوبی دارد زیرا می تواند محصول زعفران خود را مستقیما در بازار به فروش برساند.

یکی از مشاورین حکومت مراکش، عبدالوهاب مصلی گفت که زنان عضو کوپراتیف نووارا زعفران را به همان کیفیتی تولید می کنند که در قریه تالیوین به صورت عنعنوی کشت می گردد.

زعفران معطر

آقای مصلی می گوید "امسال آنها توانستند ٨٠٠ گرام زعفران تولید کنند. این به آن معنی است که ساحه تولید زعفران می تواند گسترش یابد. زعفران اینجا رنگ تیره داشته و خیلی معطر است. زعفران این جا با تالیوین بخوبی رقابت کرده می تواند."

در کشت و جمع آوری زعفران از وسایل عنعنوی استفاده شده و بیشتر کار آن با دست انجام می یابد.

بعد از آنکه گلهای زعفران چیده شد، زنان با دقت هر ساقه گلی را از هم جدا می کنند. ساقه ها بعدا روی یک غربال ریخته شده و بالای اجاق خشک می گردد، که در نتیجه آن رنگ ارغوانی سرخ گونه به رنگ خون مبدل می شود.

زرع زعفران کاروباریست که تعداد زیادی در آن مصروف کار شده می تواند. حکومت مراکش به این امید است که موفقیتی را که کوپراتیف زنان نووارا در کشت زعفران بدست آورده است مثال خوبی برای دهاقینی شود که چرس کشت می کنند، آنها می توانند به کشت زعفران رو بیاورند.

نبیل منتصر، نماینده وزارت زراعت مراکش در منطقه تیتووان می گوید "نتایج خوبی بدست آمده است، هرگاه کشت زعفران بهتر شود، می تواند جای کشت محصولات غیر مجاز را بگیرد، وعایدات خوبی را کمایی کند."

برای بدست آوردن یک کیلوگرام زعفران به ۴٠٠ هزار ساقه گل ضرورت است. در مراکش از زعفران در پخت و پز عنعنوی کار گرفته می شود.

حسنی الحمار، یکی از آشپزان مشهور مراکشی می گوید استفاده از زعفران در گوشت، ترکاری و برنج عطر و رنگ دلپذیری می بخشد.

الحمار گفت "زعفران جایگاه ممتازی در میان غذا های مراکشی دارد. ما بدون زعفران غذای خوبی را تهیه کرده نمی توانیم. ما از زعفران خاصتا درغذای سلطنتی تاجین استفاده می کنیم."

حکومت مراکش توقع می برد که کشت زعفران بیشتر ترویج یابد و عایدات زیادی را به خانواده ها کمایی کند. این طلای سرخ می تواند رونقی در کاروبارکسانی بیاورد که سبد های ازین گل ارغوانی را می چینند.

گزارش: خبرگزاری رویترز
ترجمه: عبدالواجد عادل
XS
SM
MD
LG