لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه ۱۸ آمریکایی را در فهرست سیاه قرار داد


دولت روسیه نام ۱۸ شهروند آمریکا را در فهرست سیاه خود قرار داد. این افراد حق ورود به خاک روسیه را نخواهند داشت و دارایی هایشان در مسکو مسدود می شود.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت: آمریکا زیر فشار اعضای روسیه-هراس کنگره این کشور، ضربه بزرگی به روابط و اعتماد دوجانبه زد.

مسکو طبق قانونی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور آنرا در دسامبر ۲۰۱۲ امضا کرد، در اقدامی تلافی جویانه شهروندان آمریکایی را تحریم کرده است. موارد تحریمی شامل ممانعت از ورود افراد فوق و احتمال انسداد سرمایه‌های آنان در روسیه است. آن قانون همچنین به شهروندان آمریکایی اجازه نمی دهد که کودکان روسی را به فرزندی بگیرند.

اقدام اخیر مسکو به تلافی اقدام مشابه هفته گذشته وزارت خزانه داری آمریکا صورت میگیرد که طی آن نام ۱۸ شهروند روس را، به عنوان افراد مرتبط با پرونده مرگ سرگئی ماگنیتسکی، وکیل مدافع حقوق بشر روس و موارد دیگر نقض حقوق بشر در فهرست سیاه آمریکا قرار داد. سپس اعلام شد که به این افراد ویزای آمریکا داده نمی شود و دارایی‌های آنان در آمریکا مسدود شده و آمریکایی‌ها حق مراودات تجاری با آنان را ندارند.

این افراد شامل قضات و څارنوال ها، کارآگاهان، مسئولان مرتبط با قوانین مالیاتی هستند که با پرونده ماگنیتسکی مرتبط بوده اند. سرگئی ماگنیتسکی در سال ۲۰۰۹ در زندان مسکو درگذشت. این وکیل حقوق بشر پس از آن که دست مقامات روس را در یک پرونده عظیم اختلاس رو کرد، بازداشت شد و ۱۱ ماه را در زندان سپری کرد.

چشمگیرترین اسامی در فهرست تحریمی روسیه متعلق به مقامات دولتی آمریکا در زمان ریاست جمهوری جورج بوش هستند. این فهرست از جمله چهار شخصیت آمریکایی را دربرمیگیرد که به گفته وزارت خارجه روسیه با "قانونی کردن و اعمال شکنجه" مرتبط بوده اند. این چهار نفر عبارتند از دیوید ادینگتون، رئیس سابق ستاد مشترک دیک چینی (معاون جورج بوش)، جان چون یو، وکیل سابق وزارت عدلیه آمریکا، و دو فرمانده بازداشتگاه‌های نظامی آمریکا در گوانتانامو.

اقدامات اخیر هر دو کشور و قرار دادن نام شهروندان طرف مقابل در فهرست سیاه، امید به تلاش‌های واشنگتن و مسکو برای ترمیم روابط سرد میان آن ها را کم می کند. هرچند پرهیز دو طرف از قراردادن افراد بلندپایه در فهرست هایشان، نشان می دهد که هر دو کشور از صدمه به مناسبات سیاسیشان پرهیز می کنند.

تام دانیون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید قرار است روز دوشنبه با مقامات ارشد در مسکو ملاقات کند. این بلندپایه‌ترین سطح مذاکره رو در رو میان واشنگتن و مسکو از زمان آغاز دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما است.
XS
SM
MD
LG