لینک های دسترسی

Breaking News

ادامه پیشروی اردوی عراق به سوی موصل


در حالی که سه روز از عملیات نظامی علیه تندروان گروه داعش در شهر موصل می گذرد، نیرو های نظامی عراق و پیشمرگه های کردی می گویند که آنان در ۲۵ کیلومتری شهر رسیده اند.

با نزدیک شدن نیرو های حکومت عراق به موصل، نگرانی در باره مصئونیت میلیون ها غیر نظامی گیرمانده در آن شهر افزایش یافته است.

داعش روز گذشته یک ویدیوی تبلیغاتی را نشر کرد که جنگجویان آن گروه را در جاده های شهر موصل نشان می دهد. یک جنگجوی ناشناس داعش در آن ویدیو ایالات متحده را هشدار می دهد که در عراق شکست خواهد خورد.

با وجود این لفاظی ها، جنگجویان داعش بعد از علمیات جاری اردوی عراق، اراضی زیادی را از دست داده اند.

نیرو های عراقی و پیشمرگه های کردی که از حمایت تسلیحاتی و هوایی نیرو های ائتلاف به رهبری امریکا برخوردار اند، می گویند که برنامه طرح شده برای باز پسگیری شهر موصل سریعتر از برنامه به پیش می رود.

یحیی رسول، سخنگوی اردوی عراق گفت: ​" در جریان پیشروی به سوی موصل، ۲۰ موتر مملو با مواد انفجاری تلاش کرد وسایط اردو را هدف قرار دهد، اما همه آنها از بین رفت."

بیش از صد نیروی امریکایی در عقب نیرو های عراقی و کردی در خط مقدم جنگ حضور دارد.

جت های جنگی ائتلاف بین المللی مواضع داعش را در شهر موصل هدف قرار داده اند. باشندگان محل به خبرنگاران گفته اند از آنجاییکه جنگجویان داعش آنان را مجبور می سازند به ساختمان ها پناه ببرند، ممکن در معرض حمله قرار بگیرند.

افضل اشرف از دانشگاه ناتینگهام می گوید که مردم با خطر مرگ رو به رو اند.

افضل افزود: "احتمال بسیار قوی وجود دارد که تندروان گروه داعش مردم را به حیث سپر انسانی استفاده کنند. از این رو نگرانم که مردم روز های مشکلی را پیش رو دارند."

باور بر این است که ۱،۵ میلیون غیر نظامی در شهر موصل زندگی می کند و نظر به گفته های افضل، مردم در حال فرار از آن شهر هستند که این وضعیت، فرصت را برای فرار جنگجویان داعش نیز فراهم می کند.​

افضل اشرف گفت: "گروه داعش از مهاجرت های دسته جمعی مردم استفاده می کند. افراد آن گروه سایر طریقه ها را برای تغییر قیافه شان استفاده می کنند و به نظرم فرار از شهر را از قبل آغاز کرده اند."

این وضعیت می تواند که منجر به انسجام دوباره آن گروه در سوریه و یا هم در اروپا شود.

عملیات باز پسگیری شهر موصل روز دوشنبه آغاز شد. آن عملیات بزرگترین جنگ پس از تسخیر آن کشور توسط نیرو های امریکایی در سال ۲۰۰۳ تلقی می گردد.

موصل پایتخت خود خوانده خلافت داعش در عراق و یکی از عمده ترین پایگاه های داعش در آن کشور می باشد.

در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، حملات لفظی خود را علیه بغداد آغاز کرده و خواستار نقش کشورش در عملیات باز پسگیری موصل شده است.

بغداد اشتراک ترکیه در آن عملیات را رد کرده و در عین حال خواستار خروج قوای ترکی از پایگاه بعشیقه شده است.

بغداد به نیرو های ترکی هشدار داده است که در صورت عدم خروج از خاک عراق، ممکن مورد حمله قرار بگیرند.

در حال حاضر حدود ۷۰۰ سرباز ترکیه همراه با ده ها تانک در پایگاه بعشیقه که در نزدیکی موصل موقیعت دارد، مستقر اند.

قوای ترکی در آن منطقه مصروف آموزش ملیشه های سنی بوده که بر ضد تندروان گروه داعش می جنگند.

XS
SM
MD
LG