لینک های دسترسی

Breaking News

وضاحت خواستن درمورد حمله به شفاخانه در کندز


سازمان داکتران بدون سرحد میگوید که در هنگام بمبارد مان این شفاخانه، فقط کارمندان ومریضان در شفاخانه بودند
سازمان داکتران بدون سرحد میگوید که در هنگام بمبارد مان این شفاخانه، فقط کارمندان ومریضان در شفاخانه بودند

سازمان بین المللی داکتران بدون سرحد از نیروهای ایتلاف بین المللی خواسته است که در مورد بمباردمان شفاخانۀ آن سازمان درکندز به آنها وضاحت روشن و دقیق بدهند که چرا این شفاخانه را مورد هدف قرارداده اند.

نیروهای ناتو یک شب قبل شفاخانه داکتران بدون سرحد را در ولایت کندز به ادعای اینکه مخالفین مسلح در آن جا به جا شده اند مورد بمبارمان هوایی قرار داد که درنتیجه آن شماری از کارمندان این شفاخانه ومریضان کشته و شماری دیگر به شمول کارمندان شفاخانه زخمی شدند.

این نهاد میگوید که در هنگام بمبارد مان این شفاخانه، فقط کارمندان ومریضان در آن بودند وهیچ مخالف مسلح درآن جا به جا نشده بود.

درخبرنامه این نهاد آمده است که این شفاخانه در همان شب هر ۱۵ دقیقه بعد،مورد بمبارد طیاره های نیروهای ایتلاف قرار میگرفت که درنتیجه آن ۱۲ کارمند شفاخانه،۷ مریض به شمول سه طفل کشته و به تعداد ۳۷ تن به شمول ۱۹ کارمند این شفاخانه زخمی شده اند.

این نهاد با نشر خبرنامه یی از نیروهای ایتلاف بین المللی خواهان تحقیقات آزاد وبیطرف درمورد این حمله شده است.

در خبرنامه ذکر شده است که د رهنگام بمباردمان به تعداد ۱۰۵مریض همراه با پایوازهای شان بشمول ۸۰ کارمند داخلی وخارجی اِم اِس اِف درشفاخانه حضور داشتند.

هیمن ناگاراتنام رئیس پروگرامهای اِم اِس اِف در شرق افغانستان میگوید "زمانیکه بمب اصابت کرد بعداً ما صدای هواپیما را شنیدیم که در چهار اطراف شفاخانه درحال گشت زنی بود، بعداز یک وقفه بمب های بیشتری اصابت کرد که این کار بار بار تکرار شد. زمانیکه من از دفتر خارج شدم تعمیر اصلی شفاخانه را دیدم که درشعله های آتش فرو رفته بود. آنهایکه قادر به حرکت بودند میتوانستند که خود را به دو اطاق محافظت تعمیر برسانند. اما مریضانیکه قادر به فرار نبودند به حد مرگ در آتش سوختند درحال که دربستر هایشان خوابیده بودند".

در خبرنامه آمده است که اِم اِس اِف موقعیت (GPS) شفاخانه جراحی را بمنظور جلوگیری ازحمله به این شفاخانه به نیروهای نظامی افغان و مقامات ملکی به تاریخ ۲۹ سپتمبر ارائه کرده بود و درساحات جنگی اِم اِس اِف همیشه موقعیت خود را برای طرف های درگیر واضح میسازد.

در خبرنامه این نهاد آمده است که از هنگام درگیریها تا کنون ِام اِس اِف به تعداد ۳۹۴ زخمی را تداوی کرده است.

تاکید غنی به پیگرد

دولت افغانستان نیز گفته است که تحقیقات در مورد حمله به این شفاخانه را آغاز نموده اند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان تأسف عمیق خویش را بخاطر کشته و زخمی شدن غیر نظامیان به شمول کارمندان و داکتران سازمان داکتران بدون مرز در اثر عملیات نظامی در ولایت کندز، ابراز کرده است.

براساس اعلامیه ارگ ریاست جمهوری، قوماندان مأموریت حمایت قاطع ناتو طی تماس تلیفونی با رئیس جمهور غنی، در مورد رویداد مذکور توضیحات داده و بخاطر وقوع این حادثه معذرت خواهی کرده است.

در اعلامیه ریاست جمهوری از قول رئیس جمهور گفته شده است که قوای مسلح افغانستان و همکاران افغانستان در مأموریت حمایت قاطع مکلف اند که مصئونیت مردم ملکی را تأمین و در انجام عملیات نظامی از دقت کامل کار گیرند.

رئیس جمهور غنی گفته است که هردو شُرکا تمامی اقدامات لازم را به خرج خواهند داد تا چنین حادثات تکرار نگردد.

رئیس جمهور غنی تأکید میورزد که نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان و قوای خارجی باید جداً تلاش نمایند تا در عملیات نظامی، اماکن عامه هدف قرار نگیرند.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی در خصوص حادثه مذکور، به مسؤلین هدایت داد تا تحقیقات لازم را بگونه مشترک روی دست گیرند

XS
SM
MD
LG