لینک های دسترسی

Breaking News

ملا ترابی از قید پاکستان رها شد


بیش از پانزده عضو گروه طالبان در دو ماه گذشته از قید پاکستان رها شده اند
بیش از پانزده عضو گروه طالبان در دو ماه گذشته از قید پاکستان رها شده اند
رهایی نورالدین ترابی، وزیر عدلیه رژیم طالبان، عبدالباری، والی هلمند در زمان طالبان و شش مقام دیگر طالبان از قید پاکستان، تازه ترین اقدام اسلام آباد در پاسخ به درخواست های مکرر مقامات افغان برای رهایی زندانیان طالبان است.

وزارت خارجۀ پاکستان روز دو شنبه با نشر بیانیه یی ضمن تایید رهایی افراد طالبان، این حرکت را گامی به خاطر تسهیل روند صلح در افغانستان عنوان کرده است.

در بیانیۀ وزارت خارجۀ پاکستان آمده است که دو تن از والیان و یکی دیگر از وزرای رژیم طالبان نیز در میان افراد رها شده شامل اند. سخنگوی گروه طالبان نیز رهایی ملا ترابی را تایید کرد.

پیش از این بیش از ده عضو دیگر طالبان در پاکستان از زندان رها گردیده بودند.

اگر چه کابل بارها تقاضای رهایی ملا عبدالغنی برادر، معاون اسبق ملا محمد عمر رهبر طالبان، را کرده است اما از رهایی وی تا حال خبر داده نشده است.

مشخص نیست که آیا ملا ترابی و سه طالب دیگر به مقامات افغان سپرده شده اند یا در پاکستان رها شده اند. گفته می شود که ملا ترابی شدیداً بیمار است.

اگر چه گمان می رفت که رهبران طالبان بیشتر در مهمانخانه های سازمان استخبارات پاکستان در قید نگهداشته می شوند و با آنها برخورد مناسب صورت می گیرد اما ملا عبیدالله، وزیر دفاع رژیم طالبان، در سال ۲۰۱۰ ظاهراً در اثر شکنجه در یک زندان پاکستان هلاک گردید.

ترابی کی است؟

نورالدین ترابی یکی از رهبران ارشد رژیم طالبان بود. او اضافه بر عهده دار بودن سمت وزیر عدلیه در زمان طالبان، در ایجاد و رهبری اداره "امر باالمعروف و نهی عن المنکر" یا پولیس مذهبی طالبان نقش اساسی داشت. ترابی خود در تطبیق اوامر شدید مذهبی طالبان چون تراشیدن موی سر مردان، بسر گذاشتن عمامه، گذاشتن ریش و استنطاق احکام دینی فعالیت می کرد.

گمان می رود که ملاترابی در ویران نمودن بت های بودا در ولایت بامیان هم نقش داشت.

بدنبال سرنگونی رژیم طالبان در اوآخر سال ۲۰۰۱، ترابی و چند مقام دیگر طالبان به گل آغا شیرزی، والی فعلی ولایت ننگرهار که در آنزمان یکی از فرماندهان ملیشه های ضد طالبان بود، تسلیم شدند. بر اساس گزارشات رسانه های غربی، آقای شیرزی پس از تسلیم گیری سلاح و موترهای مقامات طالبان، بشمول ملاترابی، آنها را آزاد گذاشت.

ترابی به پاکستان رفت و پس از چندی به حیث یکی از فرماندهان شورشیان طالبان، تعیین گردید.

اسناد تهیه شده توسط شورای امنیت سازمان ملل حاکی است که در سال ۲۰۰۹ ملاترابی رهبری جلسات شورای کویته طالبان را بعهده داشت.

نام ملا ترابی در فهرست آن رهبران طالبان است که در قطعنامه های ۱۲۴۶(سال ۱۹۹۹) و ۱۳۳۳ (سال ۲۰۰۰) بر آنها تحریمات وضع شده است.

ترابی در سال ۱۹۵۳ در ولایت ارزگان بدنیا آمد. در زمان اشغال ارتش شوروی سابق، ملاترابی ابتدا با حرکت انقلاب اسلامی به رهبری مولوی محمد نبی محمدی و سپس با حزب اتحاد اسلامی به رهبری عبدالرب رسول سیاف فعالیت می کرد.
XS
SM
MD
LG