لینک های دسترسی

Breaking News

مشرف: بدون پاکستان، افغانستان به ثبات نمی رسد


پرویز مشرف
پرویز مشرف
پرویز مٌشرف، رئیس جمهور پیشین پاکستان، در گفتگوی با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که صلح و ثبات در افغانستان به حمایت پاکستان نیاز دارد.

آقای مٌشرف که در تبعید، در بریتانیا، بسر می برد و در زمان حاضر در واشنگتن است گفت "پاکستان می تواند نقش اساسی در ایجاد هر نوع ابتکاری که برای با ثباتی افغانستان طرح می شود، ایفاء کند. اگر در تلاشها برای ثبات در افغانستان، پاکستان نادیده گرفته شود برای منطقه و افغانستان زیانبار خواهد بود."

این اظهارات پرویز مٌشرف در حالی مطرح می گردد که پس از سالها تنش، روابط میان کابل و اسلام آباد بهبود یافته است. بنابر تقاضای مقامات افغان، پاکستان دها زندانی طالب را از زندان رها کرده است تا روند گفتگوهای صلح در افغانستان را تقویت بخشد.

آموزگاران پاکستانی

در حالی که بسم الله محمدی، وزیر دفاع افغانستان برای گفتگو با مقامات پاکستانی به اسلام آباد رفته است، رسانه های این کشور گزارش داده است که مقامات دو کشور در باره آموزشدهی سربازان اردوی ملی افغان توسط آموزگاران پاکستانی به توافق دست یافته اند.

اما محمد عمر داوودزی، سفیر افغانستان در پاکستان در یک مصاحبه با تلویزون آشنا این خبرها را رد کرد. آقای داوودزی گفت که اسلام آباد از دیر زمانی پیشنهاد آموزشدهی به اردوی ملی افغان را داده است اما کابل تا حال آنرا نپذیرفته است.

در همین حال پرویز مٌشرف می گوید که کابل باید این پیشنهاد حٌسن نیت پاکستان را، قبول کند. مٌشرف گفت " پس از حملات دهشت افگنی سال ۲۰۰۱ به ایالات متحده و بعد از آنکه کرزی به قدرت رسید، من به او پیشنهاد کردم که پرسونل نظامی، دیپلومات ها، و مامورین امنیتی خود را برای آموزش به پاکستان بفرستد و ما این کار را بدون هیچ هزینه ای انجام خواهیم داد، دروازه های ما بروی شما باز است. اما حتی یک نفر را هم نفرستادند."

احمد خالد مجید یار، یک کارشناس انستیتوت امریکن انترپرایز در واشنگتن می گوید که مقامات افغان به دو دلیل این پیشنهادات پاکستان را نپذیرفته اند. "دلیل اول عدم ارایه پیشنهادات مشخص توسط پاکستان است که در کدام موارد، چگونه و تا چی مدتی مایل به آموزشدهی اردوی ملی افغانستان است. دلیل دوم هم نبود اعتماد میان هر دو کشور است."
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG