لینک های دسترسی

Breaking News

تبعات حملات دهشت افگنی یازدهم سپتامبر در جهان اسلام، خصوصا مسلمانان پاریس


تبعات حملات دهشت افگنی یازدهم سپتامبر در جهان اسلام، خصوصا مسلمانان پاریس
تبعات حملات دهشت افگنی یازدهم سپتامبر در جهان اسلام، خصوصا مسلمانان پاریس

"محمد هنیش" منشی عمومی اتحادیه مسلمانان پاریس در آغاز صحبتش در پاسخ به سوالی در مورد تاثیرات حملات یازدهم سپتامبر در میان جامعه مسلمان فرانسه گفت علاوه بر آنکه حملات یازدهم سپتامبر، مسلمانان فرانسه را شدیداً تکان داد.

چند سال بعد تر فرانسه نیز در سال ٢۰۰۵ شاهد یک سلسله حملات و سو قصدهایی تحت نام اسلام بود که افکار مسلمانان فرانسه را جریحه دار ساخت.

وی به ادامه گفت پس از این رویدادها، مسلمانان فرانسه عواقب ناگواری را متقبل گردیدند. نظارت بر مساجد و تعقیب و بازجویی مسلمانان آغاز گردیده و شماری از امامان را از فرانسه اخراج نمودند.

هنیش گفت از سوی دیگر رویدادها باعث آن گردید تا مسلمانان فرانسه در بیانیه ها و خطابه هایشان در واکنش به این حملات، مسئله شناسایی با اسلام را بیشتر از پیش انکشاف دهند.

منشی عمومی اتحادیه مسلمانان پاریس دررابطه به پیامدهای حملات یازدهم سپتامبر در جهان اسلام گفت یکی از مسایلی که شاید کمتر روی آن صحبت شده باشد، روش دیکتاتورها و رهبران جهان عرب می باشد که چگونه بعد از وقوع حملات یازدهم سپتامبر، به نام اسلام و با استفاده از مسئله مبارزه علیه دهشت افگنی عمل نمودند.

وی گفت به عبارت دیگر حادثه یازدهم سپتامبر، استبداد و خود کامگی رهبران جهان عرب را بیشتر دامن زد.

تبعات حملات دهشت افگنی یازدهم سپتامبر در جهان اسلام، خصوصا مسلمانان پاریس
تبعات حملات دهشت افگنی یازدهم سپتامبر در جهان اسلام، خصوصا مسلمانان پاریس

وی گفت "بدبختانه این حملات بر سختگیری دیکتاتور های جهان عرب و مسلمان بیشتر از پیش افزوده و این رهبران با رژیم های خود کامه شان، تحت نام مبارزه با دهشت افگنی دیموکراسی، آزادی مطبوعات، آزادی بیان و عقاید را زیر پا نهادند و متاسفانه که در آغاز، این رهبران با رژیم های مطلق العنان شان تحت حمایت بی چون وچرای دول غربی قرار گرفتند."

آقای محمد هنیش در توضیح این اظهاراتش افزود هر یکی از این دیکتاتوران ادعا میکردند که شبکه القاعده در کشورشان فعالیت دارد . درست مثل اینکه بعد از یازدهم سپتامبر شبکه القاعده به سان گیاه های خودرو در کشورهای مسلمان روییده باشد.

وی گفت این مسئله نه تنها خودکامگی ها و سختگیریهای آنان را تحت نام مبارزه علیه دهشت افگنی و افراط گرایی، در نزد کشورهای غربی مشروعیت بخشید بلکه حمایت کامل آن کشورها را نیز جلب نمود. تا جاییکه حتی شماری از روشنفکران در فرانسه به این باور شدند که موجودیت رژیم های مطلق العنان و دیکتاتور در کشورهای مسلمان، بهتر از رژیم های تحت تاثیر القاعده می باشد.

او گفت "ما همیشه استدلال می نمودیم که میان رژیمی تحت اثر القاعده و افراط گرایان و یک رژیم دیکتاتوری ، فاصله زیادی موجود است و میتوان از دیموکراسی های نوپا و یا محلی که از نمونه دیموکراسی غربی پیروی می نمایند، حمایت و پشتیبانی نمود. اما بدبختانه این گفته های ما هیچگاهی شنیده نمی شد."

منشی اتحادیه مسلمانان فرانسه گفت یکی از پیامد های دیگر حملات یازدهم سپتامبر هم جبهه گیری روشنفکران فرانسوی و سیاست مداران این کشور در برابر مسلمانان ، بدون قایل شدن فرق میان افراط گرایان و مسلمان دیگر بوده است.

آقای هنیش در جواب به سوالی که آیا این رویداد عقاید غیر مسلمانان را در برابر اسلام تغییر داده و آیا این مساله باعث ایجاد فاصله میان آنان و مسلمانان گردیده است و یاخیر، گفت "شماری از رهبران مسلمان دانستند که باید قدم هایی را در جهت بهتر معرفی نمودن اسلام، با رسانه ها و مطبوعات برداشت. و از آنجاییکه دریافتند دیدگاه غربی ها در مورد اسلام، تعبیر نادرست و مسخ شده ای از اسلام است. آنها بیشتر از پیش به گشودن درب مفاهمه و گفتگو پرداختند.

  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG