لینک های دسترسی

Breaking News

مبارزه مسلمانان، در انتخابات میانمار


کاندیدان مسلمان در انتخابات پارلمانی میانمار یا برمای سابق، مبارزات بی سر و صدای را به پیش میبرند. یکی از این کاندیدان خین مونگ است که حتی یک تبلیغ او در جاده های شهرش مشاهده نمی شود.

مونگ ۷۱ ساله که خود را برای مجلس نمایندگان در شهر ماندله کاندید کرده است، در جمع شمار معدودی از مسلمانان است که در انتخابات تاریخی میانمار که روز یکشنبه برگذار میشود، حصه گرفته است.

میانمار که به تعقیب انتخابات سال ۲۰۱۰ از رژیم دیکتاتوری بیرون آمد، شاهد تنش های میان مذهبی بوده و خشونت ها از ایالت راخین در غرب میانمار، به دیگر ساحات دامن کشیده است.

راخین محل زندگی مسلمانانی است که خود را روهنگی میخواندند و حکومت میانمار از دادن تابعیت به این افراد خوداری کرده است.

آقای مونگ میگوید تمام جامعه مسلمان میانمار در حال حاضر با مشکل مواجه میباشند.

شهر ماندله نیز در ماه جولای بعد از یک اتهام تجاوز جنسی که بعد معلوم شد که دروغ بود، شاهد شورش ها بود. گفته میشود یک جنبش ملی گرا که رهبری آن را بودایی ها بر عهده دارند، این شایعات دروغین را از طریق صفحات اجتماعی انترنت پخش کرده بودند.

تصور میشود اکثر کاندیدان از حزب لیگ ملی برای دیموکراسی که رهبری آن را هانگ سان سوچی، بر عهده دارد، در انتخابات شهر ماندله برنده شوند.

این حزب برای اینکه بودایی های ملی گرا، تحریک نشوند، اعضای مسلمان حزب را از کاندیدی منع کرده است. با آنهم مسلمانان از حزب لیگ ملی برای دیموکراسی حمایت میکنند.

حتی در دیوار دفتر خین مونگ که عضو این حزب نسیت میتوان تصویری از هانگ سان سوچی، را مشاهده کرد. مونگ میگوید اگر در انتخابات برنده شود، از حزب لیگ ملی برای دیموکراسی، حمایت خواهد کرد.

حزب کانگرس متحد ملی که مونگ مربوط به آن میباشد فقط ۱۲ کاندید را در این انتخابات که برای کسب ۱۱۰۰ کرسی پارلمان میانمار میباشد، معرفی کرده است. مونگ میگوید فقط قادر به پرداخت فیس ثبت نام شده است و پولی برای چاپ پوستر و غیره ندارد.

این انتخابات در حالی برگذار میشود که سازمان حفاظت از نژاد و مذهب که رهبری آن را بودایی ها بر عهده دارند، به احساسات ضد مسلمانان در ماندله، دامن میزند.

مرکز کارتر مستقر در امریکا که از انتخابات میانمار نظارت میکند ماه قبل طی گزارشی گفت که ناظرین این نهاد در سراسر میانمار نگرانی های را در مورد احتمال استفاده از شعارهای مخرب ملی و مذهبی در طول مبارزات انتخاباتی، شنیده اند.

جاناتان ستونستریت که رهبری تیم ناظرین مرکز کارتر را بر عهده دارد میگوید، باید کاملاً در حالت آماده باش قرار داشته باشند زیرا احتمال میرود درگیری های برای جلوگیری از رای دهی مسلمانان اتفاق بیفتد و یا بعد از آن به مسلمانانی حمله شود که در انتخابات رای داده بودند.

باوجود تمام این تهدیدات، چیت هتون، مسلمان ۶۸ ساله که ساکن ماندله است میگوید برای خین مونگ رای خواهد داد. او میگوید که ما فقط میخواهیم موجودیت جامعه چتی مسلمان را در این شهر نشان دهیم. او گفت نمی خواهند بدست فراموشی سپرده شوند.

گزارش: صدای امریکا

برگردان دری: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG