لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد وضع مسلمانان برمایی را بررسی می‌کند


Vatikanda <span class="tlid-translation translation" lang="az"><span title="">Roma Papası Fransis kanonizasiya</span></span>ya rəhbərlik edir&nbsp;
Vatikanda <span class="tlid-translation translation" lang="az"><span title="">Roma Papası Fransis kanonizasiya</span></span>ya rəhbərlik edir&nbsp;

روستاییان مسلمان روهینگیایی در ایالت آشوب‌زدۀ راخین میانمار یا برما امیدوار اند که سفر نمایندۀ ملل متحد به آن ساحه، تغییر مثبتی در زندگی اقلیت مسلمان بیاورد.

بر اساس گزارش‌ها، سربازان برمایی در جریان عملیات ضد شورش در راخین به تخطی گستردۀ حقوق بشری از جمله کشتار، تجاوز جنسی بر زنان و دختران، آتش زدن هزاران خانه و شکنجۀ مسلمانان روهینگیایی متهم شده اند.

یانگی لی فرستادۀ ویژۀ ملل متحد سه روز گذشته را سرگرم بررسی وضعیت در راخین بود، جاییکه سرکوبگری نظامیان برمایی در سه ماه گذشته، حدود ۶۵ هزار مسلمان را مجبور به فرار به بنگله دیش کرده است.

قرار است خانم لی گزارش سفر ۱۲ روزۀ خود را در مورد وضعیت مسلمانان میانمار تا ماه مارچ نهایی ساخته و آن را به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پیشکش کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، خانم لی ضمن دیدار از زندان راخین، با صدها نفری دیدار و صحبت کرد که در جریان عملیات نظامیان خانه های شان به آتش کشیده شده و اکنون موقتاً در روستاهای همجوار پناه برده اند.

اسوشیتدپرس گزارش داده است که شمار زیاد مسلمانان روهینگیایی از سفر نمایندۀ ویژۀ ملل متحد به میانمار خوشبین بوده و آرزومند اند که این سفر تاثیر مثبتی بر زندگی آنان داشته باشد.

پس از آنکه ۹ پولیس برمایی در حملۀ افراد مسلح ناشناس در نزدیکی مرز آن کشور کشته شد، پولیس و نظامیان برمایی عملیات ضد شورش را در راخین راه اندازی کردند.

فعالان مدعی اندکه صدها غیرنظامی در این جریان کشته شده اند، اما تایید مستقلانۀ شمار کشته شدگان ناممکن است، زیرا حکومت برما به رسانه‌ها و امدادرسانان اجازۀ دسترسی به ساحه را نداده است.

دیدبان حقوق بشر ماه گذشته به استناد تصاویر ماهواره یی گزارش داد که در جریان عملیات نظامیان برمایی در راخین، هزاران خانه به آتش کشیده شده است.

جمعیت مسلمان میانمار که کم و بیش یک میلیون نفر است، با آنکه از چند نسل به اینسو در آن کشور به سر برده اند، از داشتن تابعیت میانمار محروم اند. اکثریت بودایی میانمار، مسلمانان روهینگیایی را مهاجرین بنگله‌دیشی می‌خوانند.

این پنجمین ماموریت خانم لی به میانمار است. او در ماه نوامبر با قاطعیت در مورد بدرفتاری‌های ادعا شده در راخین صحبت کرد و خواستار تحقیق مستقلانه در این مورد شد.

گزارش: اسوشیتدپرس

XS
SM
MD
LG